اظهارات مهم آيت‌الله مصباح يزدي در باب وحدت گروه‌هاي سياسي کشور:
حامیان جبهه پایداری بندرامام خمینی (ره)
اخبار و مقالاتی پیرامون جبهه پایداری و آخر الزمان
درباره وبلاگ



آخرین مطالب
نويسندگان

اظهارات مهم آيت‌الله مصباح يزدي در باب وحدت گروه‌هاي سياسي کشور: وحدت با سران فتنه و حاميان آنها بالاترين حماقت است

عضو خبرگان رهبري در بياناتي مهم تأکيد کرد: وحدت با سران فتنه و حاميان آنها غيرممکن است، همان‌گونه که تصور وحدت امام حسين عليه‌السلام و شمر در کربلا غيرممکن است
به گزارش پايگاه اطلاع رساني آثار حضرت آيت‌الله مصباح يزدي، ايشان در ديدار جمعي از نخبگان طلبه و بسيجي کشور در مجتمع ياوران امام مهدي(عج) جمکران با تأکيد بر مسئول بودن آحاد ملت در برابر تحولات جهاني وآينده جهان اسلام گفت: بايد از حوادث و جريانات گذشته براي انجام رسالت آينده پند بگيريم و خود را براي عمل به تکليف در دوران دور يا نزديک آماده سازيم.
وي با بيان ضرورت شناخت عميق راه و برنامه رسولان الهي توصيه کرد: بايد به بررسي موانع پيش آمده بر سر راه انبيا که مانع تحقق فرامين آنها در کمترين زمان ممکن شد و موانع تحقق حداکثري رسالت انبياء بپردازيم.
استاد اخلاق حوزه علميه قم در برشماري مهم‌ترين موانع پيشرفت انبيا گفت: نداشتن قدرت درک صحيح پيام و رسالت انبياء توسط مردم، و نفسانيت گروه‌هاي ممتاز و سرشناس جامعه در مقابل تحقق برنامه‌هاي انبياء از موانع مهم بر سر راه پيشرفت مطلوب انبياست.
رئيس مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني (ره ) با بيان اين‌که شناخت موانع موجود بر سر راه انبياء سبب مي‌شود که ما در چنين دامي گرفتار نشويم، اظهار کرد: تفکر برخي از افراد مبني بر عدم مديريت صحيح انبياء يا نقص در برنامه آن‌ها خيالي باطل است، زيرا انبيا مجري دستورات الهي بودند و خداوند در تمامي مراحل انجام رسالت، آنها را ياري مي‌کرد.
عضو خبرگان رهبري با استفاده از آيات قرآن، به برخي از شيوه‌هاي سرکشان در مقابل فرستادگان الهي اشاره کرد و توضيح داد: بزرگان و سران اقوام مختلف علاوه بر اين‌که پيامبران و رسولان الهي را متهم به جنون يا سحر مي‌کردند، با استفاده از روش‌هاي ديگر همچون اره کردن يا جوشاندن آن‌ها در آب، آن‌ها را به شهادت مي‌رساندند.
اين فيسلوف برجسته اسلامي ادامه داد: استفاده از زور در مقابل انبياء به دو دسته تقسيم مي‌شود: روش فيزيکي که شامل تهديد، ارعاب، شکنجه و زندان بود، و شيوه فکري که متشکل از ابزارهايي چون تهمت، دروغ، شبهه‌افکني و نهايتا تحريف بود که در اصطلاح روز از آن به سخت‌افزار و نرم افزار يا جنگ نرم و سخت تعبير مي‌شود.
آيت‌الله مصباح يزدي با بيان اين‌که در برابر ائمه طاهرين نيز برخوردهايي مانند موضع‌گيري‌هايي که در مقابل انبياء الهي بوده، وجود داشته است، گفت: گروهي از افرادي که با اميرالمؤمنين عليه‌السلام مخالفت مي‌کردند احمق بودند که اين حماقت به دو صورت بروز پيدا مي‌کرد: يا خود نادان بودند يا افراد بسيار ساده‌اي بودند که به راحتي فريب ديگران را مي‌خوردند.
وي افزود: آنچه مانع پيروي مردم از مولا علي عليه‌السلام شد يکي جهل وديگري تمايلات نفساني بزرگان بود که نمونه بارز آن مسببان جنگ جمل بودند. طلحه و زبير از طرف‌داران اميرمومنان و از اولين بيعت‌کنندگان بامولا بودند. زبير پسرعمه رسول الله صلي‌الله‌عليه‌وآله و مولاي متقيان بود؛ حتي مشهور است که حضرت زهرا به امام علي عليه‌السلام خطاب کردند که اگر شما به وصيت من عمل نمي‌کنيد، وصيتم را به زبير بگويم.
استاد اخلاق حوزه علميه قم ادامه داد: طلحه وزبير بعد از بيعت و شکل‌گيري حکومت مولا، ادعاي سهم‌خواهي داشتند که علي عليه‌السلام آن را صلاح ندانست، و همين باعث شد که آن دو، جنگ جمل را به راه انداختند. اين در حالي است که اين دو از نزديکان امير مؤمنان عليه‌السلام بودند و او را به خوبي مي‌شناختند و مي‌دانستند که او اهل معامله نيست، اما جذبه ثروت، رياست و شهوت، آنها را به عصيان واداشت.
رئيس مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) به ذکر روايتي پرداخت و گفت: اگر دو گرگ به گله بي‌چوپان گوسفندان از دو طرف حمله کنند چيزي از آنها را باقي نمي‌گذارند، اما بر اساس روايت، خطر ثروت و رياست براي دين از خطر دو گرگي که از دوطرف به گله گوسفندان بي‌چوپان حمله مي‌کنند بيشتر است.
عضو خبرگان رهبري ضمن تجليل از شخصيت والاي امام راحل اظهار کرد: وجود امام از بزرگ‌ترين نعمت‌هاي خداوند در تاريخ است که قابل مقايسه با هيچ نعمت مادي نيست، و وجود ايشان چنان بزرگ و داراي ابعاد گسترده در جهان است که امروزه پس از سي‌سال، گوشه‌اي از برکات وجود ايشان در کشورهاي آفريقايي مشاهده مي‌شود.
علامه مصباح يزدي با اظهار تأسف از بي‌مهري‌ها در حق امام گفت: از آغاز نهضت تا بعد از رحلت امام، اين نعمت عظيم با بي‌مهر‌ي‌ها و جفاهاي فراواني که بعضا به نام خود امام و راه ايشان است، روبه‌رو بوده است.
وي افزود: اين بي‌مهري‌ها نيز به مانند موانع در سر راه و برنامه انبياء و ائمه‌عليهم‌السلام از جنس جهل و طلب ثروت و رياست است. مخالفت گاهي به شکل کودتا شکل گرفته است و گاهي از طريق تحريف راه و فکر امام بروز پيدا کرده است، به طوري که که گاه بر خلاف نص صريح پيام امام عمل مي‌کنند.
عضو خبرگان رهبري با اشاره به فتنه‌هاي دوران امام علي عليه‌السلام و زمان حاضر تصريح کرد: فتنه دو گونه است؛ فتنه سخت و نرم. جنگ‌هاي مارقين، ناکثين و قاسطين بر عليه امام علي(ع) فتنه سخت، و شبهه‌افکني‌ها، تفسيرهاي نابجاي قرآن و احاديث، فتنه نرم هستند که امروزه نيز وجود دارد. فتنه 88 از جنس سخت بود، اما بيشتر فتنه‌ها نرم هستند که در قالب تغيير کلمات يا تبديل معنا بروز پيدا مي‌کنند.
اين فيلسوف برجسته اسلامي با بيان عقيده فلاسفه هرمنوتيک مبني بر آبستن معنا بودن لفظ بيان کرد: فلسفه هرمنوتيک مي‌گويد: هر فردي برداشت خاص خود را از معنا دارد و اين مخاطب است که معنا را توليد مي‌کند.
رئيس مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني (ره) افزود: اين‌که برخي مي‌گويند برداشت ما از کلام امام خميني اين است عجيب نيست. زيرا عده‌اي کلام الهي را نيز تفسير به رأي مي‌کنند.
استاد اخلاق حوزه علميه قم اشتياق جهانيان به اسلام را عجيب توصيف کرد و توضيح داد: وظيفه ما درمقابل نعمت پيامبر، ائمه، امام و مقام معظم رهبري، رساندن نعمت انقلاب و دين به سرتاسر دنيا است که البته بايد گفت در زمان حاضر، کشورهاي مختلف تشنه دريافت معارف اسلامي و تشيع هستند و بنده خود در سفرهاي مختلف به کشورهاي بسياري اين موضوع را به طور مستقيم مشاهده کرده‌ام.
آيت‌الله مصباح يزدي با ذکر خاطره ميزان علاقه مردم به امام و جمهوري اسلامي را خاطر نشان ساخت: در سفر به کشور کوبا يکي از اساتيد دانشگاه مرکزي اين کشور مارکسيستي با کسب اجازه از رياست دانشگاه گفت: تا به حال، خيّام را در عالم علم مي‌پرستيدم، اما از زمان شناخت امام خميني (ره) ايشان را مي‌پرستم و در پايان، از من تقاضاي يک قرآن به زبان اسپانيولي کرد.
وي طلاب و دانشجويان را مدافعان جبهه جنگ نرم دانست و بيان کرد: در زمينه نظامي، دفاع مسلحانه و فيزيکي بيشتر بر عهده سازمان‌هاي نظامي کشور است، اما در عرصه نرم، پاسداري از حريم اسلام و تشيع، بر عهده طلاب و دانشجويان مسلمان است، لذا اصول و فروع اسلام بايد تبليغ شود. اما مسأله مهم در اين زمينه، جهت حرکت است. بدين جهت، ابتدا بايد مباني اعتقادي اسلام را به درستي بشناسيم و سپس به ديگران انتقال بدهيم و از اين رو تقويت مباني اعتقادي دين و مذهب ضروري است.
عضو خبرگان رهبري ضمن درخواست از مردم براي تفاوت قائل شدن ميان مباحث اصلي و فرعي جامعه، تأکيد کرد: تفاوت فتاواي مراجع در برخي از فروع، مشکلي براي دين و نظام ايجاد نمي‌کند اما اگر بحث بر سر جايگزيني علم و دين يا سکولار زيستن باشد، به مشکلات بسياري برمي‌خوريم.
رئيس مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) ادامه داد: در يکي از دولت‌هاي گذشته هنگامي که گروهي از دردمندان انقلاب نسبت به بي‌توجهي‌هاي يکي از وزارت‌خانه‌ها نسبت به مسائل اسلامي مطالبي مطرح کردند، وزير مربوط با وجود اين‌که وزارتخانه تحت امرش واژه اسلامي را يدک مي‌کشيد گفت: پاسداري و نشر ارزش‌هاي اسلامي بر عهده روحانيت و حوزه‌هاي علميه است و اين مسأله به ما ربطي ندارد، که اين‌گونه مسائل جاي تأمل و بررسي دارد.
استاد اخلاق حوزه علميه قم با انتقاد از بي‌توجهي رئيس‌جمهور آن دولت نسبت به دغدغه رهبري افزود: رهبر معظم انقلاب در جلسه‌اي با حضور رئيس‌جمهور وقت و وزير مربوط به صراحت فرمودند که اين شخص نه تنها خدمتي به اسلام نکرده است، بلکه برخي از کارهاي ايشان بر ضد اسلام بوده، ولي متأسفانه رئيس‌جمهور وقت نه تنها کاري نکرد، بلکه گفت: اگر اين فرد استعفا دهد بنده نيز مي‌روم و وزارت اين فرد مدت‌ها ادامه پيدا کرد.

* فتنه 88 کودتا بود
علامه مصباح يزدي تأکيد کرد: اختلاف مراجع در مسائل شخصي و خصوصي ضرري براي دين ندارد، اما بي‌مبالاتي نسبت به ارزش‌هاي اسلامي است که زمينه کودتاي 88 را فراهم مي‌آورد، آنهايي به کودتاي 88 دست زدند که به اصل ولايت فقيه، اسلامي بودن نظام و دخالت دين در سياست پايبند نبودند و اگر دم از اين مسائل مي‌زدند تنها به خاطر مصلحت روزگار و حفظ پست و مقام بود.
وي بزرگ‌ترين خدمت امام را اثبات حقيقت جدايي‌ناپذير بودن دين از سياست دانست و گفت: امام عقيده داشتند که حداقل نصفي از احکام دين مبتني بر حکومت است که بنده اين نکته را از زبان هيچ عالمي نشنيده بودم و اين سخن را امام در شرايطي بيان مي‌کردند که اگر عالمي فعاليت سياسي مي‌کرد مورد غضب مردم واقع مي‌شد.
عضو خبرگان افزود: امام راحل براي اثبات دخالت دين در مسائل سياسي، خون دل بسيار خوردند و به طرق مختلف چه در دروس خود و چه در سخنان و پيام‌هاي خود، اين نکته مهم را گوشزد مي‌کردند و تأکيد مي‌کردند که هنگامي که حکومت اسلامي ايجاد شد و توسط ولي‌فقيه تأييد شد اطاعت از آن دولت بر افراد جامعه به عنوان يک تکليف شرعي واجب است.
استاداخلاق حوزه علميه قم با اشاره به تلاش‌هاي دشمن براي ضربه زدن به رکن رکين ولايت‌فقيه اظهار کرد: امروز کساني با انواع حيله‌ها در صددند دين را از چرخه مسائل حياتي جامعه حذف کنند، در حالي‌که نماد دين امروز ولايت‌فقيه است. اگر ولي‌فقيه نباشد تفاوتي ميان نظام اسلامي و ديگر نظام‌هاي جهاني وجود ندارد، لذا بايد بدانيم که شاخص نظام جمهوري اسلامي ولايت‌فقيه است.
فيسلوف برجسته اسلامي ادامه داد: سياست حذف ولايت‌فقيه در ميان اقشار مختلف مردم از جمله روحانيت و انقلابيون با سابقه، با ترفندهاي مختلف در حال پيگيري است، از جمله اين‌که مطرح مي‌کنند ولايت‌فقيه فقط بحثي است که در قانون اساسي مطرح شده است و ديگر شأنيتي ندارد. اما بايد توجه داشت که ولايت‌فقيه عمود خيمه اسلام و انقلاب است.
رئيس مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) افزود: صحبت اين نيست که ولي‌فقيه يک مرجع است، بلکه نظام اسلامي يک مسئول مشخص مي‌خواهد که اطاعت از او در امور اجتماعي واجب است و حتي مراجع معظم تقليد نيز در حکم حکومتي موظف به تبعيت از ايشان هستند و اين جزء فرهنگ ماست. در رساله‌هاي عمليه آمده است که اگر يک قاضي حکم کند هيچ مجتهدي حق نقض آن را ندارد، حال اگر ولي‌فقيه يک حکم ولايي صادر کرد به طريق اولي هيچ فردي حق تخطي از آن را ندارد، مخصوصا حکم رهبري که قانونا و با تأييد مراجع تقليد به رهبري رسيده است که بدون شک، تخلف از حکم او گناه است.
آيت‌الله مصباح يزدي حفظ اصل ولايت‌فقيه را روح پيام امام خميني (ره) دانست و تأکيد کرد: اگر اصل ولايت‌فقيه حفظ شود ساير اصول نيز پا برجا مي‌مانند، اما اگر اين اصل سست شود يا اعتقاد مردم به آن به وسيله دوستان نادان يا دشمنان دانا کمرنگ شود، ديگر سنگ روي سنگ بند نمي‌شود و دشمنان فرصت را غنيمت شمرده ريشه اسلام را خواهند زد.
وي با بيان اين‌که امروزه تمامي دنيا فهميده‌اند که خطر اصلي براي استکبار جهاني اسلام است، تصريح کرد: اگر باور ما زنده بودن اسلام براي براندازي ظلم است بايد بدانيم ولايت‌فقيه بايد زنده نگه داشته شود تا اين نظام اسلامي باقي بماند و اگر اين موضوع پذيرفته شود آنگاه وحدت به معني حول يک محور چرخيدن، معنا پيدا مي‌کند.
عضو خبرگان رهبري با انتقاد از تلاش‌هاي برخي از افراد براي وحدت با ناکامان فتنه 88 هشدار داد: معناي وحدت اين نيست که برويم با دشمنان، و آنهايي که به خون ما تشنه‌اند و ارزشي براي دين ما قائل نيستند زير يک چادر زندگي کنيم، کساني که سال‌ها با حمايت‌هاي مالي آمريکا و ديگر کشورها تلاش کردند تا حرکت براندازانه سال 88 را شکل بدهند. تصور امکان وحدت با سران فتنه و حاميان آنها به منزله تصور امکان بيعت امام حسين عليه‌السلام با شمر در صحراي کربلا است.
رئيس مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني (ره) وحدت با دشمنان را بزرگ‌ترين حماقت دانست و بيان کرد: تا زماني که يک محور مشترک وجود نداشته باشد وحدت نبز نمي‌تواند شکل بگيرد، اگر قطبي يا محوري وجود داشته باشد مي‌توانيم به شکل‌گيري يک مجموعه اميدوار باشيم، ولي اگر زير مجموعه‌هاي يک گروه داراي گرايش‌هاي متفاوت باشند اين مسأله سبب ايجاد اصطکاک خواهد شد که در نتيجه يا نيروهاي هر دو دسته خنثي خواهد شد يا نااميدي گروهي و نفع ديگري را به دنبال خواهد داشت.
استاد اخلاق حوزه علميه افزود: حتي اگر سران فتنه و حاميان آنها پشيمان و متنبه شده باشند نبايد دوباره اختيارات و امور کشور را به دست آنها بسپاريم، بلکه اين پشيماني موجب تخفيف در مجازات آنها مي‌شود.
علامه مصباح يزدي ادامه داد: در صورتي توبه سران فتنه قبول است که واقعا برگردند و اين امر اثبات شود، وگرنه اين‌که آنها در اثر رويگرداني مردم و منزوي شدن براي ظاهر فريبي اظهار ندامت کنند قابل قبول نيست. همچنين بخشش اين افراد نيز بر اساس رأفت و ادب اسلامي است که با نظر ولي امر صورت مي‌گيرد، اما اين بدين معنا نيست که مردم دوباره از اين افراد تبعيت کنند يا زمام منصب‌هاي مهم کشوري به آنها سپرده شود.
وي انقلاب و جمهوري اسلامي را ميراث خون شهدا و زحمات خالصانه پاکان دانست و تأکيد کرد: انقلاب و نظام متعلق به اشخاص نيست که بخواهند آن را به هر کسي که دوست دارند ببخشند، بلکه بايد در واگذاري مسئوليت‌ها و امور دقت نمود و تا کفايت افراد اثبات نشده اجازه فعاليت به آنها داده نشود.
عضو خبرگان رهبري در پايان، مسأله ولايت‌فقيه را بنيادي‌ترين مسأله در نظام جمهوري اسلامي ذکر کرد و هشدار داد: اگر به اين اصل ضربه بخورد جمهوري اسلامي به وضعيت چند کشور مدعي دموکراسي مانند آمريکا، انگليس و فرانسه مبتلا خواهد شد که اين روز‌ها بي‌رحمانه به جان ملت‌هاي خود افتاده‌اند.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





پيوندها