دوئل مسي و رونالدو اين بار در گالا 2011
حامیان جبهه پایداری بندرامام خمینی (ره)
اخبار و مقالاتی پیرامون جبهه پایداری و آخر الزمان
درباره وبلاگ



آخرین مطالب
نويسندگان

فرداشب بهترين بازيکن جهان معرفي مي شود

دوئل مسي و رونالدو اين بار در گالا 2011
 

 

بهترين‌هاي جهان براي ايستادن بر بام فوتبال جهان با هم رقابت خواهند کرد. ارزشمندترين افتخار فردي فوتبال به چه کسي خواهد رسيد؟ مسي از آرژانتين، کريستيانو رونالدو از پرتغال يا ژاوي هرناندس از اسپانيا؟


     مراسم گالا نوزدهم دي‌ماه برگزار خواهد شد تا بهترين‌هاي فوتبال جهان مشخص شوند. مهم‌ترين قسمت، البته انتخاب بهترين بازيکن فوتبال جهان است. مطابق انتظار ليونل مسي و کريستيانو رونالدو دوپديده‌ي حال حاضر فوتبال جهان در فهرست نهايي قرار گرفته و ژاوي، مغر متفکر بارسلونا و اسپانيا هم آنها را همراهي مي‌کند. در ادامه نگاهي به عملکرد اين سه بازيکن و شانس برنده شدن هر کدام خواهيم پرداخت.

***ليونل مسي

 بهترين بازيکن جهان در دو سال اخير و دارنده‌ي دو توپ طلاي جهان شانس زيادي براي رسيدن به سومين عنوان پياپي دارد. درخشش در بارسلونا و قهرماني‌ در رقابت‌هاي مختلف باعث شده تا بسياري از کارشناسان همچنان او را بهترين بازيکن جهان بدانند. البته عده‌اي پا را فراتر گذاشته و با مقايسه‌ي مسي با مارادونا و پله او را برترين فوتباليست تاريخ جهان مي‌دانند. نکته‌ي منفي عملکرد مسي همانند گذشته تيم ملي آرژانتين بود که مسي باز هم در عرصه‌ي ملي ناکام بود و نتوانست به همراه آبي و سفيد پوشان به موفقيتي دست پيدا کند. البته با توجه به رقابتي بودن اين انتخاب، ناکامي در کوپا آمريکا نمي‌تواند تاثير چندان زيادي داشته باشد چرا که اولا در سال‌هاي فرد که جام جهاني و يورو برگزار نمي‌شود، رقابت‌هاي ملي اهميتي پيدا نمي‌کند. دوما ساير رقيبان مسي هم در عرصه‌ي ملي نمايش پرفروغي نداشته‌اند و مهم‌تر از همه اينکه، عملکرد مسي در بارسلونا آن قدر درخشان بوده که اين نقطه ضعف را پوشش دهد. همچنان که سال گذشته با وجود قهرماني اسپانيا در جام جهاني 2010، ژاوي و اينيستا پايين‌تر از مسي قرار گرفتند. مسي در سال 2011 در عرصه‌ي باشگاهي توانست در 55 بازي 53 گل به ثمر برساند و 24 پاس گل بدهد.

*لاليگا

ستاره‌ي آرژانتيني بارسلونا در لاليگا به همراه بارسلونا قهرمان شد. در حالي که انتظار مي‌رفت با توجه به حضور مورينيو شايد بارسلونا نتواند موفقيت‌هاي گذشته‌اش را تکرار کند، اما شاگردان گوارديولا باز هم توانستند بالاتر از رقيب سنتي در صدر قرار بگيرند. در اين قهرماني ليونل مسي بي‌ترديد نقش فراواني داشت و با 31 گلي که به ثمر رساند توانست تيمش را به مقام قهرماني برساند. مسي در زمينه‌ي گلزني البته مغلوب همتاي پرتغالي‌اش در رئال مادريد شد و نتوانست عنوان آقاي گلي را به دست بياورد. اما اين مساله تنها از نظر آماري بود و مسي نسبت به رونالدو گل‌هاي تاثيرگذارتري زد. ضمن اين که در پنج بازي هم حضور نداشت. مسي در امر گلسازي هم موفق بود و مجموعا 18 پاس گل داد.

*جام حذفي اسپانيا

جام حذفي هر چند براي بارسلونا خوش يمن نبود و با شکست مقابل رئال مادريد در فينال همراه شد، اما مسي کارش را در کوپا دل ري هم به خوبي انجام داد و در هفت بازي توانست هفت گل به ثمر برساند و سه پاس گل بدهد. مسي در فينال البته در گلزني ناکام بود و تنها در پايان رقابت‌ها شاهد بالارفتن جام قهرماني در دستان سپيدپوشان مادريدي بود.

*ليگ قهرمانان اروپا

اوج هنرنمايي مسي در فصل 11-2010 در ليگ قهرمانان اروپا بود. رقابت‌هايي که معتبرترين رويداد فوتبال در سطح باشگاهي است. درخشش در فينال ليگ قهرمانان اروپا و زدن يک سوپرگل مقابل منچستريونايتد درخشش اين بازيکن را کامل کرد. مسي در اروپا در 13 بازي 12 گل به ثمر رساند و سه پاس گل داد و همچون سال قبل عنوان آقاي گلي را به خود اختصاص داد. ستاره‌ي 24 ساله‌ي بارسلونا در صورتي که سومين توپ طلاي پياپي را به خود اختصاص دهد، بي‌ترديد بايد اين افتخار را مديون درخشش در ليگ قهرمانان اروپا باشد. گل نخست مسي در بازي برگشت مقابل آرسنال در مرحله‌ي يک هشتم نهايي، نامزد دريافت جايزه‌ي پوشکاش به عنوان گل برتر سال هم شده است.

*سوپرجام اروپا و اسپانيا

رقابت‌هاي سوپرجام شايد روي کاغذ اهميت چنداني نداشته باشد، چرا که تيم قهرمان با تک بازي مشخص مي‌شود. اما اينها دلايل خوبي نيست تا مسي اين رقابت‌ها را جدي نگيرد. خصوصا زماني که رقيب تيمي به نام رئال مادريد بوده و پاي انتقام هم در ميان باشد. مسي در فينال سوپرجام اسپانيا که به صورت رفت و برگشت انجام شد، يک تنه تيمش را به مقام قهرماني رساند. تساوي 2-2 دو تيم در ديدار رفت با گلي که مسي به ثمر رساند به دست آمد. مسي يک پاس گل هم داد. در بازي برگشت هم بارسلونا 3 بر 2 به برتري رسيد. مسي در نوکمپ دو بار گل زد و پاس گل اول را هم به زيبايي به اينيستا داد. بارسلونا انتقام شکست فينال کوپا دل ري را گرفت و قهرمان سوپرجام اسپانيا شد.

در رقابت‌هاي سوپرجام اروپا بارسلونا کار آساني پيش رو نداشت. روبرو شدن با تيمي به نام پورتو که شناخت چنداني نسبت به آن وجود نداشت، کاملا با بازي‌هاي لاليگا متفاوت بود. ناجي بارسلونا کسي نبود جز ليونل مسي. اشتباه مدافع پورتو پاس گل مناسبي براي مسي فراهم کرد و مهاجم بارسلونا با يک حرکت بدن زيبا دروازه‌بان حريف را مقهور کرد. بارسلونا در پايان با 2 گل به برتري دست پيدا کرد و قهرمان سوپرجام اروپا هم شد.

*کوپا آمريکا

در حالي که رقابت‌هاي جام جهاني و يورو و المپيک در سال‌هاي زوج برگزار مي‌شود، رقابت‌هاي قاره‌اي در ساير قاره‌ها در سال‌هاي فرد برگزار مي‌شود. مسي در حالي وارد رقابت‌هاي کوپا آمريکا شد که زير فشار شديد رسانه‌اي قرار داشت. در حالي‌که مسي به کرات عنوان کرده بود که هدفش قهرماني با آرژانتين در اين رقابت‌هاست، اما خاطره‌ي تلخ جام جهاني براي مسي و هم‌بازي‌هايش تکرار شد و او نتوانست درخشش در بارسلونا را تکرار کند. آرژانتين با شکست در ضربات پنالتي مقابل اروگوئه از دور رقابت‌ها کنار رفت. مسي در مجموع در سال 2011 در عرصه‌ي ملي نسبت به گذشته بهتر کار کرد و توانست با به ثمر رساندن 4 گل عنوان بهترين گلزن بازي هاي ملي در سال 2011 را به دست بياورد، اما هنوز مسي بارسلونا نيست و اين موضوع انتقاد کارشناسان را همچنان به دنبال دارد.

*جام جهاني باشگاه‌ها

مسي براي شماره‌ي يک بودن هيچگاه دچار کاهش انگيزه نمي‌شود، حتي اگر اين عنوان را پيش از اين در سال‌هاي گذشته تکرار کرده باشد. بارسلونا پس از قهرماني سه گانه در نخستين سال حضور گوارديولا روي نيمکت اين تيم، در جام جهاني باشگاه‌ها حضور پيدا کرد و با درخشش مسي که در ديدار پاياني با ضربه‌ي سينه گل زد، قهرمان شد. اما اين قهرماني باعث نشد تا آبي و اناري‌ها و از جمله مسي براي درخشش دوباره در اين رقابت‌ها انگيزه نداشته باشند. در ديدار نخست بارسلونا که در مرحله‌ي نيمه نهايي بود، گوارديولا تصميم گرفت تا به بازيکنان جوانش ميدان بدهد چرا که السد حريفي نبود که در هم شکستنش نياز به ترکيب اصلي بارسلونا داشته باشد. در ديدار پاياني اما مسي باز هم نشان داد که مرد شماره‌ي يک بارسلونا است. دو گل زيبا از ستاره‌ي بارسلونا که منجر به پيروزي قاطع 4-0 بارسلونا مقابل سانتوس شد، بار ديگر نشان داد که او مرد بازي‌هاي بزرگ است. همتاي برزيلي‌اش در سانتوس که به عقيده‌ي کارشناسان مي‌تواند پديده‌ي آينده‌ي فوتبال جهان باشد کار خاصي انجام نداد. مسي هر چند با درخشش در رقابت‌هاي جام جهاني باشگاه‌ها توانست به همراه بارسلونا بر بام فوتبال جهان بايستد، اما اين موفقيت تاثيري بر افزايش شانس او نخواهد داشت، چرا که پرونده‌ي انتخاب بهترين‌ها دسامبر بسته مي‌شود و اين رقابت‌ها ديگر تاثيرگذار نيست.

***کريستيانو رونالدو

 مهاجم پرتغالي تيم فوتبال رئال مادريد پس از آنکه سال گذشته در فهرست سه نامزد نهايي قرار نگرفت، عملکرد درخشاني را در رئال مادريد به نمايش گذاشت. رونالدو تمام فاکتورهاي لازم براي کسب عنوان بهترين بازيکن جهان را در اختيار دارد؛ غير از بخت و اقبال که دوران بازيگري‌ او را با مسي همزمان کرده است! ستاره‌ي پرتغالي کهکشاني‌ها در سالي که گذشت عملکرد بسيار پرفروغي داشت و رکوردها را يکي پس از ديگري شکست، اما در پس همه‌ي درخشش‌هاي رونالدو، چند نکته‌ي منفي بزرگ وجود داشت که به کرات در سال گذشته تکرار شد. عملکرد متوسط و يا ضعيف در بازي‌هاي مهم، بي توجهي به کار تيمي و خصوصيات خاص اخلاقي.

*لاليگا

رونالدو تلاش زيادي براي موفقيت رئال مادريد انجام داد و تيم پايتخت نشين اسپانيا هم انصافا امتيازهاي زيادي را جمع آوري کرد. به گونه‌اي که در هر ليگ ديگري با اين امتياز شايد چند هفته مانده به پايان رقابت‌ها قهرماني‌اش را مسجل مي‌کرد، اما اين براي پيشي گرفتن از بارسلونا کافي نبود. رونالدو تا توانست در لاليگا براي رئال مادريد گل زد، اما اين گل‌ها اکثرا در ديدارهايي به ثمر رسيد که رئال مادريد با چندين گل اختلاف به پيروزي رسيده بود. رونالدو در رقابت با مسي براي به دست آوردن ال پيچي‌چي(بهترين گلزن لاليگا) با زدن 40 گل از او پيشي گرفت و عنوان آقاي گلي را به دست آورد، اما در فوتبال عناوين فردي زماني اهميت دارند که با عناوين تيمي همراه شوند و به همين دليل بود که رونالدو پس از به دست آوردن اين عنوان، ‌اظهار کرد که ترجيح مي‌داده آقاي گل نشود،‌اما رئال مادريد به مقام قهرماني دست پيدا کند.

*جام حذفي اسپانيا

کريستيانو رونالدو در جام حذفي درخشش فوق العاده‌اي داشت، اين عملکرد خوب با نمايش خاص او در ديدار پاياني همراه شد تا رئال مادريد به جام برسد. رقابت‌هاي کوپا دل ري جايي بود که شايد بتوان گفت جاي مسي و رونالدو عوض شده بود. در حالي که مسي هميشه مقابل تيم‌هاي بزرگ عملکرد قابل قبولي داشت و در سوي مقابل رونالدو نمي‌توانست در ديدارهاي بزرگ عملکرد خوبي داشته باشد،‌ در اين رقابت‌ها قضيه کاملا برعکس شد. مسي که در مراحل نخست به خوبي درخشيده بود و گل‌هاي زيادي براي تيمش به ثمر رسانده بود در فينال ناکام بود و نتوانست کاري از پيش ببرد. در سوي مقابل رونالدو که تا قبل از فينال هم عملکرد خوبي داشت و در 7 بازي 6 گل به ثمر رسانده بود، در ديدار فينال خوش درخشيد و توانست با ضربه‌ي سر دروازه‌ي پينتو را باز کند. گلي که در وقت اضافه به ثمر رسيد و نخستين جام قهرماني را براي کهکشاني‌ها پس از چند سال بي جامي به ارمغان آورد. رقابتهاي جام حذفي تنها رويدادي بود که رونالدو توانست همتاي آرژانتيني‌اش را پشت سر بگذارد. اما آيا اين موفقيت براي گرفتن توپ طلا کافي است؟

*ليگ قهرمانان اروپا

رونالدو در ديدارهاي ليگ قهرمانان اروپا هم عملکرد متوسطي داشت. حضور در 12 مسابقه و زدن 6 گل چيزي نبود که انتظارات را از نامزد دريافت توپ طلاي جهان برآورده کند. ديدار ال کلاسيکو مقابل بارسلونا در مرحله‌ي نيمه نهايي هم بر خلاف آخرين روياروي

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





پيوندها