گماشته انگلیسی؛ دروغی به نام رضاخان
حامیان جبهه پایداری بندرامام خمینی (ره)
اخبار و مقالاتی پیرامون جبهه پایداری و آخر الزمان
درباره وبلاگ



آخرین مطالب
نويسندگان

گماشته انگلیسی؛ دروغی به نام رضاخان

برای 17 دی سالروز کشف حجاب

 

 

در باب شخصیت رضاخان، کیستی، چگونگی به قدرت رسیدن، اقدامات و رفتنش حرف و سخن بسیار زده شده است. اما نکته ای که ممکن است برخی منتقدین او در قبال آن اتفاق نظری دارند، وطن دوستی، مسلک ناسیونالیستی و دغدغه میهنی وی است.

به نظر می آید ارزیابی این سخن در دو نقطه کانونی باید محل بازشناسی و بازخوانی قرار گیرد.

اول اینکه رضاخان طبق اسناد متعدد منتشره و شواهد قطعی تاریخی -از زبان محمدرضاشاه تا خاطرات نظامیان انگلیسی حاضر در ایران- نشان می دهد، رضاخان میرپنج توسط انگلیسی ها انتخاب می شود و توسط انگلیسی ها مدیریت می شود و کودتا می کند.

محمد علی فروغی شخصیتی است که وجه انگلیسی بودنش آن قدر زیاد است که برای قلدری به نام رضاخان نیز تحملش سخت می شود. فروغی شخصیتی است که تاج سلطنت هم بر سر رضاخان گذاشت و هم بر سر محمدرضا، اجرای ماجرای کشف حجاب نیز در زمان نخست وزیری ایشان عملیاتی شد.

فروغی جزو سران فراماسونری در ایران، روشنفکری برجسته و دانشمندی غیرقابل انکار بود اما به پاس خدماتش به سلطنت بریتانیا نشان «سر» را از ملکه انگلیس دریافت کرد. بررسی شخصیت فروغی و نسبت وی با رضاخان نیز جزو کلیدهای فهم ماهیت و حقیقت رضاخان است که محل پرداختن به آن این مجال نیست.

سلطانی که به زور اسلحه و صرفاً مبتنی بر نبوغ نظامی شخصی خود را بر یک ملت تحمیل کند، تحقیر و احجافی بزرگ در حق ملت ایران کرده است. اما نشاندن مردی بی بهره از فرهنگ و ادب و با هدایت مستقیم ژنرال های انگلیسی بر تخت ریاست و حکومت مردم نجیب ایران، توهین آمیزتر و تحقیرآمیزتر است.

این سطح از دخالت رژیم سلطنتی انگلستان و بعد مزدوری رضاخان برای انگلیسی ها -با تلاش تاریخ نویسان حقیقت جو و رسانه ها- باید مانند ننگ کودتای 28 مرداد برای قاطبه جامعه ایرانی و بعد جامعه بین المللی روشن و بیّن شود.

ایرانی ها که در مشروطه تلاش کردند تکانی به خود داده و از نکبت سلاطین قجر و ذلت قراردادهای استعماری رهایی یابند، ابتدا با بست نشینی به چاه سفارت انگلیس افتادند ولی در ادامه سلطنت بریتانیا، شاهی سفاک و نظام سلطنتی فاسد جدیدی به نام «پهلوی» بر گُرده ایرانیان سوار کردند.

نکته دومی که از شفافیت و صراحت بیشتری برخوردار است، ماجرای کشف حجاب است که هواداران متعصب رضاخان نیز تا حدودی وی را مقصر و شایسته ملامت دانسته اند، چرا که وی در انجام این کار، خشونت بیش از اندازه به کار برده است.

به نظر می آید مهم تر از چنگ اندازی رضاخان بر چادر و پوشش زن ایرانی، اصل سیاست «متحدالشکل کردن لباس» مردم ایران است. پروژه ای که بخش مردانه آن سال‎های اولیه سلطنت رضاشاه آغاز شد. در این سیاست، نه فقط لباس مردم شهر از قبا و عبا و کلاه نمدی تبدیل به کت و شلوار و کروات و کلاه سیلندر شد بلکه تمامی عشایر ایرانی نیز موظف به استفاده از این لباس شدند.

در اسناد این پروژه آمده است: رئیس نظمیه جاسک به حاکم بنادر می نویسد: اجرای لباس متحدالشکل «در خارج شهر موکول به سرکوبی میرهای بلوچ است که کاملاً مانع و مخالف لباس هستند.» برای اجرایی شدن این سیاست برای شهرهایی که در آنها کلاه و لباس کافی موجود نبود، از مرکز درخواست ارسال امتعه مناسب و مقتضی می شد.

بیرون کردن کارمندانی که از لباس واحد پیروی نکنند، راه ندادن زنان به حمام های عمومی و ترمینال ها و حتی امام زاده ها از ضمانت اجراهایی بود که در سلطنت رضاخان به کار گرفته شد.

این همه فشار و ابرام برای محو لباس مردانه و زنانه ایرانی به عنوان اولین ممیزه هویتی و فرهنگی هر قوم و ملتی را جز ضدیت با فرهنگ ایرانی چه می توان نامید؟

احیاي سنن قومی و خرده فرهنگ های میهنی در همه جای جهان مولفه ای جدی در ناسیونالیسم و وطن پرستی است. حقیقت این است که رضاخان مزدوری انگلیسی ها را در نابود کردن لباس های محلی ایرانی كرد تا صنایع نساجی انگلیسی رونق بیشتری بگیرد.

انگلیسی ها در هندوستان برای چرخیدن چرخ کارخانجات نساجی‎شان بايد پارچه های خود را در بازار بزرگ شبه قاره به فروش می رساندند. آن‌چه که جواهر لعل نهرو با انداختن یک پارچه ساده به عنوان بالاپوش و بستن یک پارچه بر کمر خود كرد و چرخ نخ ریسی مشهور خود در مبارزه با چنین سیاستی بود. یک اقدام راهبردی فرهنگی، اقتصادی و سیاسی که در آن نمادهای مهمی از فرهنگ یک ملت محو می شد، اقتصاد مبتنی بر آن نابود می شد و راه وابستگی عمیق تر هموارتر می شد.

تاریخ نویسان و مدرسان تاریخ که دل در گرو حقایق و پای بند حریّت هستند باید چنین اسنادی را جلوی چشم مردم و جوانان بیاورند و دروغ بزرگ ملی گرا بودن گماشته انگلیسی را افشا کنند.  اسطوره و بت دروغین ایران دوستی رضاشاه ، باید برای همه جوانان این مرز و بوم با استناد به اسناد قطعی تاریخی شکسته و خُرد شود.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





پيوندها