گزارش رادیو فردا از کارایی موشک های نظامی جمهوری اسلامی ایران
حامیان جبهه پایداری بندرامام خمینی (ره)
اخبار و مقالاتی پیرامون جبهه پایداری و آخر الزمان
درباره وبلاگ



آخرین مطالب
نويسندگان

 

 
با انتشار یادداشتی از رضا تقی زاده؛
گزارش رادیو فردا از کارایی موشک های نظامی جمهوری اسلامی ایران
 
 

به گزارش سرویس سیاسی جام نیوز، رضا تقی زاده کارشناس امور نظامی در یادداشتی که پنج شنبه 5 ژانویه(15 دی) در سایت رادیو فردا منتشر شد، نوشت: «پرتاب یک فروند موشک "قادر " و دو موشک سبکتر نور و نصر، طی روز پایانی رزمایش دریایی ایران در آب های خلیج فارس، بمنظور نمایش قابلیت های جمهوری اسلامی در مسدود ساختن تنگه هرمز با استفاده از ظرفیت های موشکی، در کنار گزینه دیگر ؛ استفاده از مین های دریایی، صورت گرفته است. ارزیابی ظرفیت های موشکی مورد آزمایش قرار گرفته در رزمایش دریایی" ولایت 90 " و همچنین نحوه استفاده از کاربرد موشکی در بستن تنگه هرمز، طی روزهای اخیر، موضوع بحث گسترده مراکز تخصصی و همچنین شبکه های خبری جهان قرار داشته است.»
وی اضافه کرد: «در روز پایانی رزمایش دریایی یاد شده، محمود موسوی سخنگوی نیروی دریایی ایران از پرتاب موفق یک فروند موشک " برد بلند " موسوم به قادر و همچنین پرتاب موشک نور و نصر یاد کرد. رسانه تلویزیونی انگلیسی زبان برون مرزی جمهوری اسلامی( پرس تی وی )با تکرار همان گزارشها، موشک پرتاب شده را " محراب " نامید. ایران در گذشته نیز بمنظور بزرگ نمایی تنوع تولیدات موشکی خود از نام های گوناگون در معرفی سامانه های مشابه استفاده بعمل آورده و از این راه ابهام هایی را در رسانه های داخلی و خارجی بوجود آورده است. بی تردید استفاده احتمالی از ظرفیتهای موشکی بمنظور اخلال در تردد کشتی های تجاری در خلیج فارس یک وسیله موثر وخطرناک محسوب میشود. در عین حال امکان مسدود ساختن و بسته نگاه داشتن تنگه هرمز از سوی ایران موکول به پیش شرط های متعددی است و از این لحاظ به هیچ وجه نمیتواند نتیجه قطعی و محتوم استفاده از این ظرفیت تلقی شود.»
تقی زاده ادامه داد: «"موشک "قادر " که در بعضی از رسانه های انگلیسی زبان " قدیر " نیز نامیده شده، با استفاده از مجوز، نقشه و قطعات چینی در داخل کشور بصورت "بومی " تولید می شود. موشکهای موسوم به "نور" نیز مشابه موشکهای "قادر " و تفاوت آنها به نسبت، کمتر از تفاوتهای موشک شهاب 3 با موشک سجیل، است. نمونه چینی این گونه موشکهای ضد کشتی را در غرب با نام "سی-802 " میشناسند. به همان ترتیب که پدر موشکهای شهاب ایران موشکهای قدیمی نوع اسکاد روسی است، موشک های چینی " سی-802 " نیز از روی موشکهای "اکسوست " فرانسوی ساخته شده، ولی از لحاظ کارایی موشک های چینی دارای کیفیت نازلتر و از لحاظ قیمت 50 در صد ارزانتر از نمونه های فرانسوی است. موشک های اکسوست که بیش از 35 سال از تولید آنها میگذرد، در ماه آوریل سال 1982 ،طی جنگ جزیره فالکاند از سوی نیروی هوایی آرژانتین علیه رزمناو انگلیسی " اچ ام اس شفیلد " و در ماه مه سال 1987 توسط یک فروند هواپیمای میراژ نیروی هوایی صدام حسین علیه ناوچه موشک انداز آمریکایی موسوم به " یو اس اس استارک " ، مورد استفاده قرار گرفت و در هر دو مورد خسارات سنگین به هر دو ناو جنگی وارد آمد. از آن زمان ناوچه ها موشک انداز مدرن، به سیستمهای دفاعی تازه در قبال تهدید های موشکی از نوع اکسوست مجهز شده اند.»
رضا تقی زده خاطر نشان کرد: «موشکهای "قادر " تولید ایران و یا سی 802 چینی و اکسوست فرانسوی را میتوان از روی کشتی، هواپیما و یا سکو های پرتاب ثابت ساحلی مورد استفاده قرار داد. برد این موشکها در حدود 200 کیلومتر است. با این حساب موشک های قادر که ایران از آنها به عنوان موشک برد بلند یاد کرده است، از نوع برد کوتاه بحساب میآیند. موشک "قادر " در مقایسه با موشک مشابه که "نور " خوانده میشوند، دارای کلاهک جنگی کوچکتر و موتور با حجم بیشتری است. در نتیجه میتواند حد اکثر تا 200 کیلومتر پرواز کند.»
به نوشته رضا تقی زاده؛ «برد موشک "نور" نیز 120 کیلومتر و وزن کلاهک جنگی آنها 165 کیلو گرم است. طول این گونه موشکها اندکی کمتر از 7 متر، وزن آنها در حدود 750 کیلوگرم و سرعت آنها 250 متر در ثانیه است. قیمت نمونه فرانسوی این موشکها هر فروند 1 میلیون دلار و قیمت نمونه چینی آنها 400 تا 500 هزار دلار و هزینه تولید نمونه ایرانی آن 200 تا 250 هزار دلار برآورد شده. موشک "نور" بنا بر پاره ای گزارشها طی برخوردهای سال 2006 از سوی نیرو های حزب الله علیه یک شناور اسرائیلی مورد استفاده قرار گرفته است. موشک دیگری که در جریان مانور ولایت 90 مورد استفاده آزمایشی قرار گرفت و انتظار می رود برروی تعدادی از قایقهای تندرو نیروی دریایی سپاه نصب شده باشد، " نصر " خوانده میشود. موشک نصر دارای برد 35 کیلومتر و مشابه موشکهای چینی موسوم به "سی 704 " است.»
تقی زاده در پایان افزود: «تحریم های شورای امنیت علیه جمهوری اسلامی شامل موشکهای برد کوتاه نیست، از این لحاظ، ایران قادر شده قطعات و تجهیزات تولید این گونه موشکهای "بومی " شده را از چین دریافت کند. قابلیت جنگی این گونه موشکها در مقابله با ناوهای پیشرفته و مدرن نظامی را میباید تنها در جریان رویارویی های آینده در آبها ارزیابی کرد، ولی بی شک این گونه موشکها می توانند لطمات مهلک به نفت کشها و کشتی های تجاری وارد آورند.»

 

 


نظرات شما عزیزان:

sajad
ساعت11:44---1 بهمن 1390
با سلام وی پی ان رایگان سایت میوزیک کده افتتاح شد.برای اطلاعات بیشتر به سایت میوزیک کده مراجعه کنید.در ضمن با تبادل لینک موافقم

سولماز مؤیدی
ساعت9:44---1 بهمن 1390
سلام.چه خوب که در مورد این مسائل در وبلاگتون موضوع دارین.خیلی خوبه.لطفن از وبلاگ من هم دیدن کنین.اگر موافق هستین همو لینک کنیم. منو بام (ره آورد زندگی بهتر ...) لینک کنید.شما را با چه نامی لینک کنم؟

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





پيوندها