توقف صادرات نفت ايران به اروپا؛ پاتك تحريم‌هاي اتحاديه اروپايي
حامیان جبهه پایداری بندرامام خمینی (ره)
اخبار و مقالاتی پیرامون جبهه پایداری و آخر الزمان
درباره وبلاگ



آخرین مطالب
نويسندگان

توقف صادرات نفت ايران به اروپا؛ پاتك تحريم‌هاي اتحاديه اروپايي

 

وزيران خارجه اتحاديه اروپا امروز در بروكسل گرد هم آمدند و سرانجام تحريم واردات نفت از ايران را تصويب كردند. اين تصميم در حالي گرفته شد كه ايران 18 درصد از نفت خود را به اروپا صادر مي‌كند و بر اساس تدبير هوشمندانه‌اي كه در سال‌هاي اخير در پيش گرفته شد، نفت كشورهاي درجه‌ي دو اروپايي كه اكنون درگير بحران‌هاي سنگين اقتصادي هستند، به واردات از ايران وابسته شد.

به گزارش رجانيوز، يونان، ايتاليا و اسپانيا كه مشكلات اقتصادي در هر سه كشور به‌طور جدي دولت‌ها را مشغول به خود كرده است،‌ به ترتيب با واردات روزانه 111 هزار بشکه (22.6 درصد از واردات نفتي)، 249 هزار بشكه (13.3 درصد از واردات نفتي) و 149 هزار بشكه (9.6 درصد از واردات نفتي) عمده‌ترين وارد كنندگان و مشتريان نفت ايران در اروپا هستند.

اما نكته قابل توجه، موكول كردن اجراي تحريم واردات نفت ايران به اروپا به شش ماه ديگر (تير ماه 91) است، چرا كه اين كشورها آن‌قدر گرفتار هستند كه نتوانند در ظرف يك مدت كوتاه، نفت ايران را جايگزين كنند. همچنين شركت نفتي اني (ENI) ايتاليا نيز درخواست دارد كه از اين تحريم‌ها مستثنا شود، چراكه دو ميليارد دلار از ايران طلب دارد و بايد از طريق واردات نفت، اين طلب خود را جبران كند.

در عين حال، امريكا، انگليس و فرانسه كه اصلي‌ترين دولت‌هاي پيگير تحريم نفتي ايران هستند، با وعده دادن به مشتريان اروپايي ايران مبني بر جايگزين كردن نفت ايران با عربستان در ماه‌هاي آينده، اين كشورها را متقاعد كرده‌اند كه با تحريم واردات نفت از ايران موافقت كنند.

با اين حال، در شرايطي كه بحران اقتصادي گريبان اروپا را گرفته است، جاه‌طلبي‌هاي امريكا و رژيم صهيونيستي و به در و ديوار زدن دولت اوباما براي راضي كردن صهيونيست‌ها، كار را به جايي رسانده كه حتي در صورت جايگزين كردن نفت ايران با عربستان، در اثر اين تصميم، قيمت نفت حتماً بالا خواهد رفت و اقتصادهاي درگير غربي بيش از گذشته ضرر خواهند كرد.

همچنين، تحريم نفتي آخرين تركش غرب براي اعمال فشار بر ايران است و در مقابل ايران نيز از ابزارهاي خود براي اخلال در بازار انرژي در مقابل اخلال در فروش نفت خود استفاده مي‌كند.

اما به نظر مي‌رسد در شرايطي كه امريكا و اروپا براي جايگزين كردن نفت ايران به حدود شش ماه زمان نياز دارند، ايران بايد در اقدام مقابله‌جويانه، فروش نفت خود به اروپا را به‌طور فوري متوقف كند و در اين زمينه، ظرفيت دولت و مجلس براي اين تصميم‌گيري مهم تجميع شود.

پيش از اين، برخي رسانه‌هاي اروپايي پيش‌بيني كرده بودند كه با تحريم واردات نفت ايران به اروپا، قيمت جهاني نفت بالاتر خواهد رفت و ايران خواهد توانست با فروش نفت خود به كشوري مانند چين در ازاي تخفيفي كه همان افزايش فيمت‌ها آن را جبران مي‌كند، از اثر منفي تحريم‌ها بر خود جلوگيري كند، بنابراين، متحدان اروپايي امريكا كه كشورهاي‌شان درگير سنگين‌ترين بحران‌هاي اقتصادي است، تنها ضرر كنندگان از اين تصميم خواهند بود.

در عين حال، افزايش حدود يك دلاري قيمت نفت بلافاصله پس از اعلام تحريم نفت ايران نشان داد كه اين پيش‌بيني غيرواقعي نيست و احتمالاً در روزهاي آينده نيز اين افزايش قيمت ادامه خواهد يافت.

از سوي ديگر، برخي مقام‌هاي ايران اعلام كرده‌اند كه در صورت اخلال در فروش نفت ايران، ممكن است فروش نفت ساير كشورها نيز دچار اخلال شود و بستن تنگه هرمز به‌عنوان يكي از گزينه‌هاي جدي براي مقابله به مثل خواهد بود.

هفته‌ي گذشته نيز محمد كاظم انبارلويي سردبير روزنامه رسالت در يادداشتي تأكيد كرد: «چون قرار است ملت ايران آن روز كه نتواند نفت خود را بفروشد، به همه كساني كه در اين توطئه شريك هستند نيز اجازه نخواهد داد نفت خود را بفروشند. آنها نه تنها نمي‌توانند نفت تحريمي ايران را جبران كنند، بلكه بايد براي رسيدن به ظرفيت توليد كنوني، حداقل دو سال براي سر و سامان دادن به تأسيسات نفتي خود وقت صرف كنند. لذا ملت ايران براي بستن شير فلكه‌هاي نفت عربستان از دست غيبي استفاده مي‌كند. اين دست در جنگ نفتكش‌ها در خليج فارس در دوران دفاع مقدس بارها خود را نشان داد.»

به هر حال، اكنون دولت و مجلس بايد در قالب يك طرح اجماعي و ملي، طرح تحريم صادرات نفت ايران به اروپا را به‌طور فوري در دستور كار قرار دهند تا اثرات ويران‌گر تحريم نفتي ايران، هر چه زودتر گريبان امريكا، متحدان اروپايي‌اش و اقتصاد بحران‌زده‌ي غرب را بگيرد.


نظرات شما عزیزان:

علی
ساعت23:54---4 بهمن 1390
سلام
خسته نباشی
واقعا وبلاگ قشنگی داری
وقت کردی به منم سر بزن
راستی اگه شد منو با عنوان وبلاگم لینکم کن بعد بگو منم تورولینکت کنم


نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





پيوندها