علامه مصباح يزدي: علت کاستي‌هاي برخي از نخبگان،
حامیان جبهه پایداری بندرامام خمینی (ره)
اخبار و مقالاتی پیرامون جبهه پایداری و آخر الزمان
درباره وبلاگ



آخرین مطالب
نويسندگان

 

علامه مصباح يزدي: علت کاستي‌هاي برخي از نخبگان، عدم شناخت صحيح اسلام و عدم انگيزه سالم است

عضو خبرگان رهبري گفت: امروز وظيفه من و شما در هر منطقه‌اي که هستيم، علاوه بر شناخت و معرفي اصلح، شناخت و معرفي افراد فاسد و مضر نيز هست، همانگونه که اگر شما دانستيد پزشکي قلابي مطبي باز کرده ‌است و جان مردم را به خطر مي‌اندازد، وظيفه داريد او را به مردم معرفي کنيد

به گزارش پايگاه اطلاع‌رساني آثار حضرت آيت‌الله مصباح يزدي، رئيس مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) در جمع اعضاي مرکز پژوهش‌هاي فرهنگي گفت: اراده الهي بر اين تعلق گرفته که انسان‌ها زندگي اجتماعي داشته باشند تا زمينه رشد کمّي و کيفي در استفاده از رحمت‌هاي خدا فراهم بشود. اگر زندگي اجتماعي نبود، نه از نظر کميت اين همه انسان مي‌توانستند از رحمت‌هاي خدا استفاده کنند و نه از نظر کيفي مي‌توانستند به اين مراتب از معرفت، اعمال صالح و رشد معنوي نائل بشوند.


علامه محمدتقي مصباح يزدي با تشبيه جامعه به پيکر انساني گفت: همين طور که اراده الهي به اين تعلق گرفته که در بدن انسان جهاز‌هاي مختلفي وجود داشته باشد و در هر جهازي اندام‌هاي گوناگون، و در هر عضوي بافت‌هاي مختلف، و بالاخره ميلياردها سلول مختلف جمع شوند تا يک پيکر انسان را تشکيل بدهد، اراده الهي تعلق گرفته که از مجموعه‌اي از انسان‌ها که هر انساني به منزله يک ياخته است، نيز جامعه‌اي تشکيل بشود که هر کدام از افراد در آن نقش خاصي را ايفا بکند، به طوري که اگر هر کدام نقش خودشان را درست ايفا کردند جامعه به هدف مطلوب خودش مي‌رسد، اما اگر کمبودي در آن وجود داشته باشد و بعضي نتوانند وظيفه خودشان را درست انجام بدهند، جامعه سالم نمي‌ماند و رشد نمي‌کند.


وي ادامه داد: همان‌گونه که همه اندام‌ها در بدن مورد نياز و مهم هستند، اما برخي از اندام‌ها وظايف کلي‌تر و عام‌تري بر عهده دارند و مهم‌ترند، در جامعه نيز هرچند همه اعضا مورد نياز هستند، اما نخبگاني هستند که برخي نيازهاي مادي مردم را تأمين مي‌کنند و نخبگان ديگري که براي تأمين نيازهاي فکري مردم وجود دارند و بايد از ناحيه آنها افکار و شناخت‌هاي صحيح درباره مصالح و مفاسد به ديگران سرايت کند و افراد عادي نمي‌توانند اين نقش‌ها را بر عهده بگيرند.


وي افزود: همه ما معتقديم بزرگ‌ترين انساني که براي جامعه انساني مؤثر است، وجود مقدس امام معصوم صلوات‌الله‌عليه است که نقش او را هيچ کس ديگر نمي‌تواند ايفا کند و هر کس ديگر به هر اندازه که به او شباهت داشته باشد و در راه او قدم بردارد، اندکي از اين نقش را مي‌تواند ايفا کند.


علامه مصباح يزدي با اشاره به اين‌که ما بايد بدانيم که براي چه آفريده شده‌ايم و هدف از خلقت ما چيست، گفت: در اين صورت مي‌توانيم بفهميم که نخبگان چه کساني هستند و چگونه در راه رسيدن به اين هدف، فعاليت مي‌کنند، اما تاريخ اسلام و آيات قرآن نشان مي‌دهد که هميشه بخش عظيمي از جامعه از لحاظ درک وظايف نخبگان کمبود داشته و نمي‌توانستند تشخيص بدهند نخبگان و برترين افراد جامعه چگونه بايد باشند، چرا که نمي‌دانستند سعادت حقيقي جامعه چيست و جامعه مطلوب، کدام جامعه است.


وي ادامه داد: بسياري از مردم جامعه مطلوب را جامعه‌اي مي‌دانند که همه نيازهاي مادي در آن تأمين شده و امنيت و آرامش رواني در آن موجود باشد، در حالي‌که انسانيت انسان در گرو معنويات است و نيازهاي معنوي مهمترين نيازهاي انسان هستند، و همه پيامبران نيز به همين منظور مبعوث شدند و از همين روست که انسان خليفة الله شده است، وگرنه انسان هيچ برتري نسبت به حيوانات ندارد و حتي برخي حيوانات از اين جهات از انسان‌ها برترند.


عضو خبرگان رهبري ادامه داد: هرچند مطلوب نيست که برخي از شناخت نيازهاي معنوي خود غافل باشند، اما ناراحت کننده‌تر اين است که افرادي که اين نياز را درک کرده و چه بسا در اين راه نيز تلاش‌هايي کرده‌اند و حتي شکنجه‌ها و آزارهايي را تحمل کرده و تا مرز شهادت پيش رفته‌اند، از مسير درست برگشته و منکر همه آنها شدند.


علامه مصباح يزدي با تأکيد بر لزوم مراقبت از خود و عدم لغزش گفت: نخبگان بايد وظيفه خود را در اين راستا بشناسند و ضمن حفظ خود از اين لغزش‌ها، دست ديگران را که در مسير لغزنده قرار دارند، بگيرند و حتي اگر برخي نخبگان دچار انحراف شدند، بايد نخبگان ديگر جلوي آنها و کساني را که به تبعيت از ايشان در معرض انحراف هستند، بگيرند.


وي ادامه داد: حال اگر بخواهيم ببينيم نخبگان ما به وظيفه خود عمل مي‌کنند يا نه، بايد ببينيم که چه اعتقادي دارند؟ آيا به فکر نيازهاي معنوي جامعه هستند؟ اگر دائما از مشکلات اقتصادي شکايت مي‌کنند و سخني از مشکلات فرهنگي که روز به روز بيشتر مي‌شود، به ميان نمي‌آورند يا تنها به دستاوردهاي اقتصادي و اختراعات و پيشرفت‌ها افتخار مي‌کنند و دستاوردهاي فرهنگي براي آنها اهميتي ندارند، بايد بدانيم که آنها نقص داشته و وظيفه خود را نمي‌دانند.


وي با بيان اين‌که انبيا و ائمه عليهم‌السلام براي رفع نيازهاي معنوي جامعه آمده و شهيد شدند، خاطر نشان کرد: جامعه نخبگاني مي‌خواهد که لااقل در کنار درک نيازمندي‌هاي مادي به نيازمندي‌هاي معنوي توجه داشته باشند، و ببينند نظام تا چه اندازه نظام انساني، انسان‌ساز و خداپسند است.


وي با اشاره به اين‌که هدف از انقلاب، اسلام بود، نه رفاه‌طلبي، ادامه داد: معيار ما بايد اين باشد که آيا اسلام در جامعه ما روز به روز در حال پيشرفت است؟ متأسفانه بخشي از متصديان امور حکومتي و کارگزاران دولتي کشور اين مسائل اساسي اسلام و انقلاب را آن طور که بايد باور ندارند، مثلا اسمي از ولايت‌فقيه مي‌برند اما از عمق دل آن را نشناخته و حتي آن را قبول ندارند. در حالي‌که بنا به فرمايش امام (ره)، رئيس‌جمهور منتخب مردم اگر از طرف ولي‌فقيه نصب نشود طاغوت است. اگر کساني اين باور را نداشته باشند در شناختشان و اعتقادشان ضعف وجود دارد و بايد به فکر ترميم آن باشند. بايد باور داشته باشيم که پيشرفت جامعه فقط به پيشرفت‌هاي مادي نيست، و نه تنها موشک ساختن، بلکه ساختن قمر مصنوعي هم دليل پيشرفت انساني نيست، بلکه پيشرفت انساني به اين است که جامعه خداشناس و خداباور بشوند و پيشرفت‌هاي مادي لوازم ثانوي است.


وي با اشاره به آياتي از قرآن کريم گفت: اگر به خدا ايمان داشته و به وظيفه خود عمل کنيم، خداوند قدرت ساخت بالاتر از قمر مصنوعي را نيز به ما خواهد داد.


علامه مصباح يزدي با اشاره به وجود رهبران صالح در نظام اسلامي ما گفت: خدا بر ما منت گذاشت و امام(ره) را به ما مرحمت فرمود که الگوي انساني باشد که خدا مي‌پسندد و حکومت او الگوي حکومتي باشد که خدا مي‌پسندد و پس از وي نيز جانشيني براي او آمد، که شايد روي زمين انساني شايسته‌تر براي اين پست وجود نداشته باشد، اما وظيفه من و شما، که خداوند نعمت را بر ما تمام کرده، اين است که در حد توان خود چنين نخبگاني را که نيازهاي معنوي جامعه را در نظر دارند، بر سرکار بياوريم.


وي ادامه داد: امروز وظيفه من و شما در هر منطقه‌اي که هستيم، علاوه بر شناخت و معرفي اصلح، شناخت و معرفي افراد فاسد و مضر نيز هست، همانگونه که اگر شما دانستيد که پزشکي قلابي مطبي باز کرده است و جان مردم را به خطر مي‌اندازد، وظيفه داريد که او را به مردم معرفي کنيد.


وي ادامه داد: البته همه اينها حد و حدودي دارد و آبروي کسي را نبايد بي‌جهت ريخت و ارزش‌هاي انساني را نبايد فراموش کرد، بلکه در حدي که مردم در دام نيفتند، بايد مردم را روشن کرد. تاريخ انبيا، ائمه اطهار، بزرگان دين و امام خودمان و سايرين را ببينيد که اگر نبود روشنگري و معرفي افراد فاسد، اين انقلاب پيروز نمي‌شد.


عضو خبرگان رهبري ادامه داد: کساني در فتنه 88 خودشان را به عنوان دلسوز مردم معرفي کردند، و همه خسارت‌هايي که از ناحيه آنها بر کشور وارد شد از اين جهت بود که کساني مسامحه کرده و آن‌ها را معرفي نکردند و بدتر از ايشان، آنهايي‌اند که دانستند و باز هم سکوت کردند. اين سکوت به خاطر تقوا نبود، اين افراد مثل کساني هستند که ديدند سيدالشهدا عليه‌السلام را سر مي‌برند، اما سکوت کردند.


آيت‌الله مصباح يزدي با بيان اين‌که هر سکوتي مطلوب و علامت تقوا نيست ادامه داد: بايد همواره مصالح اسلامي را در نظر گرفته و خطرهايي که متوجه جامعه است به مردم گوشزد کنيم و افراد فريبکار فتنه‌جو و حاميان فتنه را به مردم معرفي کنيم؛ البته گاهي معرفي اصلح کافي است و آن در جايي است که مردم به حرف ما اعتنا کرده و مردد نباشند، اما اگر امر برآنها مشتبه شد، بايد چهره واقعي افراد فتنه‌گر و حاميان آنها را به مردم نشان دهيم تا فريب آنها را نخورند.


وي ادامه داد: کاستي‌هايي که در برخي نخبگان ما وجود دارد، ابتدا درباره شناختي است که نسبت به اسلام و ارزش‌هاي اسلامي دارند و آن طور که بايد اسلام را نمي‌شناسند و حتي بعضي از آنها به ولايت‌فقيه معتقد نيستند، و دوم نقصي است که در انگيزه‌هاي آنهاست، يعني واقعيت و حق را خوب مي‌شناسند، اما براي رسيدن به منافع خود، به حق پاي‌بند نيستند.


علامه مصباح يزدي با اشاره به اين‌که برخي‌ تنها شعار داده و در عمل استوار و ثابت قدم نيستند، گفت: بسياري از کاخ‌نشينان خوب انتقاد مي‌کردند، اما هنگام جنگ و درگيري فرار کردند، اما پابرهنگان در صحنه حاضر شدند و سينه خود را جلوي سرنيزه دشمن سپر کردند و ما امروز به برکت خون آنها مي‌توانيم چنين صحبت‌هايي داشته باشيم.


گفتني است اين مراسم در تاريخ هفتم بهمن‌ماه در ساختمان ياوران مهدي (عج) جمکران برگزار شد.

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





پيوندها