آخرین تحولات قیام مردم عربستان/ تظاهرات سراسری در شنبه آینده
حامیان جبهه پایداری بندرامام خمینی (ره)
اخبار و مقالاتی پیرامون جبهه پایداری و آخر الزمان
درباره وبلاگ



آخرین مطالب
نويسندگان

آخرین تحولات قیام مردم عربستان/ تظاهرات سراسری در شنبه آینده


به گزارش«شیعه نیوز»،  همانگونه که پیش بینی می شد اعتراضات مردمی علیه ظلم و نا عدالتی در عربستان در حال فرا گیر شدن است . یک سال پیش هنگامی که  اولین جرقه های اعتراض تنها در مناطق شرقی عربستان زده شد ، کمتر تحلیگری پیش بینی می کرد که شعله تظاهرات سراسری عربستانی‌ها شنبه آینده/ 30هزار زندانی سیاسی در عربستان/ هراس آل سعود از گسترش موج اعتراضات/ دانشگاههای عربستان؛ پایگاه جدید معترضان / آشفتگی آل سعود از گسترش اعتراضات/ مراسم عروسی به صحنه اعتراض علیه آل سعود تبدیل شد/ عربستان در آستانه یک خیزش بزرگ/ اعتراف شاهزاده سعودی به وجود فساد گسترده در عربستان/ عربستان هسته ای با هزینه 140 میلیارد دلاری مهمترین خبرهای عربستان سعودی در دو روز گذشته است.های این قیام گسترش یابد .
البته عكس ذيل نمادي از حكومت فعلي ال سعود ميباشد . 
اما اکنون انقلاب بلاد الحرمین به علت فقر و بی عدالتی در کشوری که به لطف ذخائر خدادادی ،مردمش می توانند بهترین رفاه اقتصادی و کرامت اجتماعی را داشته باشند، در گام دوم دانشگاه ها و مراکز علمی را فتح کرده و به انتظار گام سوم خواهد ماند .
آنچه در پیش رو دارید مهمترین خبرهای صحنه سیاسی عربستان سعودی در دو روز گذشته است:ــ تظاهرات سراسری عربستانی‌ها شنبه آینده
كميته اطلاع رساني "انقلاب بلاد الحرمين" درعربستان، از اقشار مختلف مردم این کشور دعوت کرد، شنبه آينده ـ 27 اسفند ـ  بعد از نماز ظهر در دانشگاه ها و مدارس سراسر كشور، تجمع هاي مسالمت آميز برگزار كنند.
دعوت کمیته اطلاع رسانی انقلاب بلاد الحرمین برای تظاهرات شنبه در حاليست كه جمعيت حقوق مدني و سياسي عربستان "حسم" اعلام كرده كه ده ها فعال عربستاني از آمادگي براي مشاركت در اعتصاب غذايي كه قرار است روزهاي پنج شنبه و جمعه آینده براي همبستگي با زندانيان سياسي برگزار شود، خبر داده اند.كاركنان بخش خطوط هوايي عربستان نيز قصد دارند در اعتراض به فساد بي سابقه در مراكز وابسته به خطوط هوايي، اعتصاب کنند.
ــ 30هزار زندانی سیاسی در عربستان
یک سازمان حقوقی از وجود 30 هزار زندانی سیاسی در عربستان سعودی خبر داد.
"میدل ایست آنلاین" به نقل از این سازمان حقوقی نوشت، شمار زندانیان سیاسی در عربستان حدود 30 هزار نفر است که در شرایط دشواری از جمله انواع شکنجه و بدرفتاری قرار دارند.
از سوی دیگر سازمان عفو بین الملل در گزارشی از مسئولان سعودی خواست فورا 6 عربستانی را که از یک سال قبل بدون محاکمه در بازداشت هستند، آزاد کنند.
شبکه اطلاعات حقوق بشر عربی نیز در بیانیه ای حمله خشونت آمیز نیروهای امنیتی به دانشجویان دختر عربستانی را محکوم کرد. این دانشجویان هفته پیش در دانشگاه "ملک خالد" در شهر ابها برای مطالبه حقوق خود تحصن کرده بودند.بر اساس این گزارش، در این حمله یک دانشجوی دختر کشته و 53 تن دیگر مجروح شدند.
پس این حادثه نیروهای سعودی "مجاهد الغانم" دانشجویی را که به کمک دانشجویان دختر شتافته بود، بازداشت کردند.
تعدی نیروهای امنیتی به دانشجویان دختر موجب گسترش اعتراضها به دیگر دانشکده ها و خیابانهای شهر ابها شد.
در شهر مدنیه نیز یک دانشکده پزشکی، دانشجویی را به دلیل انتقاد از وضعیت این دانشکده در جریان دیدار مدیر دانشگاه با دانشجویان، اخراج کرد.ــ هراس آل سعود از گسترش موج اعتراضات
مسئولان رژیم سعودی با توجه به ورود اعتراضات مردمی به مرحله ای تازه و گسترش دامنه تظاهرات در چند روز اخیر به مناطق مختلف عربستان، به هراس افتاده و شیوه تهدید را در پیش گرفتند.
" فيصل بن خالد " حاكم منطقه عسير در همین راستا معترضان را که بدنبال احقاق حقوق خود هستند، به مجازات تهديد كرد.
24 ساعت از اين تهديدها نگذشته بود كه شاهزاده "متعب بن عبدالله بن عبدالعزيز" رييس گارد ملي عربستان سعودي وارد صحنه شد و در تلاش برآمد تا اعتراضات مردمی را به عوامل خارجی ارتباط دهد.
او درباره "وجود طرف هاي خارجي كه در تلاش براي بر هم زدن امنيت و ثبات عربستان" هستند، هشدار داد اما نامی از اين طرف ها نبرد.
خبرگزاري رسمي عربستان نوشت: شاهزاده متعب بن عبدالله در بازديد از مقر گارد ملي به مسئولان نظامي و غيرنظامي اين مقر گفت که " برخي طرف هاي خارجي به دنبال بر هم زدن امنيت و ثبات در كشورمان هستند. "
اين هشدار نشان مي دهد كه خاندان حاكم بر عربستان از گسترش تظاهرات ابها و سرايت آن به ديگر مناطق و شهرهاي عربستان بيمناكند و از آن وحشت دارند كه اين تنش ها به فروپاشي حكومت آل سعود منجر شود.
اين شاهزاده سعودي با اشاره به تنش ها در برخي كشورهاي منطقه خاطر نشان كرد : اين مساله ضرورت حساسيت ما در قبال امنيت كشورمان را يادآور مي شود بنابراين بايد با درخواست هاي مغرضانه كه هدف آن بر هم زدن امنيت و ثبات كشور است، مبارزه كنيم.
وي  افزود: تصحيح اشتباه ها و درخواست راه حل نبايد از راه اخلال در امنيت و ثبات کشور صورت گيرد.اين شاهزاده سعودي سپس با ابراز تاسف از اتفاقات دانشگاه ملك خالد در ابها ، آنها را "حادثه اي وارداتي" توصيف كرد.ــ دانشگاههای عربستان؛ پایگاه جدید معترضان
دانشجویان عربستان با برگزاری تظاهرات اعتراض آمیز، دانشگاههای این کشور را به پایگاه جدیدی برای بیان خواسته های مشروع و برحق مردم تبدیل کردند.
دانشجويان دختر در دانشگاه ملک خالد در شهر ابها اخیرا دست به تحصن زده بودند كه نيروهاي امنيتي براي متفرق كردن آنان به خشونت متوسل شدند و يك دختر را كشته بيش از 50 دانشجوي دختر را زخمي كردند و اكثر آنها دچار اغما و حالت خفگي شدند.
اعتراضات به دانشگاه ملك خالد محدود نشد به گونه ای که دامنه آن به سرعت به نهادهاي ديگر شهر ابها و ديگر دانشگاه هاي عربستان از جمله مدينه منوره و رياض کشیده شد و خود شهر ابها نيز به صحنه اعتراضات تبدیل شد.
ناظران معتقدند كه عربستان در آستانه تغيير قرار گرفته و ثابت شده است كه ساکنان منطقه الشرقيه در مبارزه با رژيم آل سعود تنها نيستند و مردم شهرهاي ديگر به ويژه ابها نيز خيزش هايي را براي مقابله با حكومت فرسوده سعودي آغاز كرده اند.ــ آشفتگی آل سعود از گسترش اعتراضات
یک تحلیلگر سیاسی عربستانی، توسل رژیم آل سعود به زور برای سرکوب معترضان را نشانه آشفتگی آل سعود از گسترش دامنه اعتراضات مردمی در این کشور دانست.
"حمزه الحسن" گفت: نظام سعودی نمي تواند خود را از تغييرات جدا نگه دارد، زیرا ملت عربستان از تحولات منطقه و مسائل داخلي كشورشان تأثیر می پذیرند و واكنش نشان خواهند داد.
وی افزود: فعاليت هاي اعتراض آميز در الشرقيه، رياض، عرعر و ابها به دست جوانان رهبري مي شود و زنان عربستاني هم نقشي مهمی را در این تظاهرات ايفا مي كنند.
حمزه الحسن با اشاره به اینکه رژيم نتوانسته با ادعاي وجود فتنه فرقه اي در عربستان مانع تداوم اعتراضات شود، گفت: رژيم آل سعود در ماه هاي گذشته تلاش كرد كه افكار عمومي عربستان را از مسائل داخلي منحرف و به مسائل خارجي جلب كند، اما موفق نبود.
این مخالف عربستانی، خاطرنشان کرد: آل سعود دچار وضعيت سختي شده است و پيش بيني مي شود اعتراضات علیه فساد، فقر، بيكاري، محدوديت فعاليت هاي سياسي و محدوديت آزادي ها از منطقه اي به منطقه اي ديگر در عربستان گسترش یابد.
حمزه الحسن حمله نيروهاي رژيم به دانشجويان دختر دانشگاه شهر ابها را اقدامي احمقانه خواند و گفت: سركوب مردم نشان مي دهد كه اعتراضات رژيم را دچار نگراني و آشفتگي كرده است.
این نویسنده و تحلیلگر سیاسی عربستانی با اشاره به تهديدهاي استاندار عسير گفت: استاندار عسير تهديد كرده بود كه معترضان را با مشت آهنين سركوب خواهد كرد اما هنگامي كه دانشجويان پسر در حمايت از دانشجويان دختر تظاهرات كردند، عجز و ناتوني استاندار مشخص شد.ــ مراسم عروسی به صحنه اعتراض علیه آل سعود تبدیل شد
اعتراضات مردمی در عربستان همچنان در حال گسترش است و تازه ترین خبر از تبدیل شدن مراسم ازدواج فرزند یکی از زندانیان در بند آل سعود به صحنه اعتراضات علیه این رژیم حکایت می کند.پایگاه راصد در گزارشی آورده است : شهر القطیف دیروز عصر شاهد مراسم عروسی فرزند "عبدالله الجراش" یکی از زندانیان سیاسی بود.
در این گزارش آمده است : برخی خبرها از احتمال اعطای مرخصی به عبدالله الجراش(که از سال 1996 در زندان به سر می برد) از سوی مقامات سعودی برای شرکت در مراسم عروسی فرزندش بود، اما اجازه مشارکت این پدر در مراسم ازدواج پسرش به یاس تبدیل شد.
اما فرزند الجراش یعنی مرتضی با اقدام خود در دعوت از شیخ مخلف بن دهام الشمری از فعالان تازه آزاد شده برای ایفای نقش پدر در مراسم ازدواجش همه را شوکه کرد.
شیخ الشمری ضمن ابراز مراتب خرسندی خود از شرکت در این مراسم گفت : فرزند گرانقدرم مرتضی، هرگز نمی توانم احساسم را از اینکه مرا به جای پدر غایبت انتخاب کردی بیان کنم.امیدوارم که خوشبخت شوی و پدرت هر چه سریعتر آزاد شود.
در این گزاش آمده است : شرکت کنندگان در مراسم ازدواج مرتضی الجراشی که در حسینیه فاطمیه برگزار شد، پس از مراسم به خیابان ملک عبدالعزیز سرازیر شدند و شعارهایی که مضمون آن آزادی زندانیان سیاسی است، سر دادند.
بر اساس این گزارش در این مراسم، افراد سرشناس، شخصیتهای دینی، نویسندگان، تحصیلکردگان و روشنفکران منطقه حاضر بودند.
در این گزارش آمده است : هنگامی که مرتضی سه ساله بود پدرش از سوی ماموران آل سعود بازداشت شد.عبدالله الجراش فقط یکبار توانست در سال 2005 در مراسم فوت پدرش شرکت کنند.
شایان ذکر است الجراش از جمله زندانیانی است که به زندانیان فراموش شده معروف هستند و آزادی آنها از خواسته های اساسی مردم القطیف است. این افراد متهم به دخالت در انفجار الخبر که طی آن نوزده آمریکایی کشته شد هستند.ــ عربستان در آستانه یک خیزش بزرگ
يك روزنامه نگار مصري تأکید کرد، با وجود سرکوبها در عربستان، اعتراضات در این کشور به خیزشی بزرگ تبدیل خواهد شد.
"عادل الجوجري" اظهار داشت: در عربستان هيچ نهاد دانشجويي وجود ندارد كه بتواند وارد موضوعات سياسي و اداري شود و مشكلات دانشجويان را حل و فصل کند.
وی تاكيد كرد:  اعتراضات فعلي در عربستان با وجود سركوب هاي گسترده منجر به خيزشي بزرگ خواهد شد كه حكومت را براي اصلاحات سياسي، اقتصادي و اجتماعي تحت فشار قرار خواهد داد.
جوجري با تاكيد بر سانسور رسانه اي اعتراضات و رويدادهاي دانشگاه هاي عربستان، گفت: آمار روشني از قربانيان و مجروحان سركوب ها در دست نيست.
سردبير مجله فرداي عربي ادامه داد: در عربستان نهادهاي نظارتي مانند پارلمان واقعي وجود ندارد كه بخواهد وزير آموزش و وزير كشور را به دلیل سركوب و سوء مديريت در حوادث قطيف، احساء، عواميه، ابها و ... مورد بازخواست قرار دهد.
الجوجری با اشاره به  گوناگوني طبقات اجتماعي معترضان که جوانان، دانشجويان، خلبانان و... را شامل می شود، گفت: جنبش هاي تاريخ ساز ابتدا در قالب مطالبات گروهي آغاز و سپس شكل سياسي به خود گرفته اند.
وي خاطر نشان كرد كه حجم گسترده سركوب ها نشانگر اين است كه عربستان به سمت خيزش هاي مردمي گسترده اي حركت مي كند.
سردبير مجله فرداي عربي نبود نهادها و موسسات مردمي، ارزش هاي و فعاليت هاي دمكراتيك و ارتباط مستقيم ميان حكام و شهروندان را عمق مشكلات موجود در عربستان خواند.
ــ اعتراف شاهزاده سعودی به وجود فساد گسترده در عربستان
شاهزاده "طلال بن عبدالعزیز"، برادر پادشاه عربستان سعودی با اعتراف به وجود فساد گسترده و فراگیر در این کشور خواستار مقابله با این وضعیت شد.
این شاهزاده سعودی که خود یکی از بزرگ‌ترین افراد مفسد خاندان سعودی به شمار می‌آید، در ادامه نوشت: وضعیت کشور به گونه‌ای است که حتی صدای انتقادهای من نیز به گوش حاکمان کشور نمی‌رسد!
وی در ادامه نوشته است: کمیته ملی مبارزه با فساد که اخیرا در کشور تشکیل شده باید همه موارد فساد در عربستان را مورد بررسی قرار داده و با آن مقابله کند.
نظرسنجی اخیر صورت گرفته از 627 شهروند عربستانی نشان می‌دهد، حدود 77 درصد شرکت‌کنندگان در این نظر سنجی بر وجود فساد مالی و اداری به شکل گسترده در این کشور تاکید می‌کنند.
فساد گسترده اداری و مالی در عربستان حتی باعث انتقاد برخی از روحانیون این کشور شده، به طوری که "عبد العزیز الفوزان"، استاد فقه تطبیقی مرکز آموزش عالی دستگاه قضایی عربستان اخیرا از حاکمیت روابط به جای ضوابط و رشوه و ارتشا در ادارات دولتی این کشور به شدت انتقاد و آن را نمونه بارز فساد در عربستان خواند و خواستار ریشه‌کن کردن آن شد.
این استاد دانشگاه ضعف قوانین، عدم حاکمیت قانون و احتکار قدرت را مهم‌ترین عوامل گسترش فساد در عربستان را دانست.مردم عربستان با وجود بهره‌مندی این کشور از درآمدهای فراوان و سرشار حاصل از فروش نفت و اماکن زیارتی از فقر، بی‌عدالتی، بیکاری و مشکلات اجتماعی دیگر به شدت رنج می‌برند.ــ عربستان هسته ای با هزینه  140 میلیارد دلاری
"هاشم عبدالله يماني" رئيس شهرك انرژي هسته اي و انرژي هاي تجديد پذير ملك عبدالله در عربستان اعلام كرد كه هزينه بومي سازي انرژي هسته اي و انرژي هاي تجديد پذير در اين كشور تا سال 2030 به 140 ميليارد دلار خواهد رسيد.
هاشم عبدالله يماني در مراسم فارغ التحصيلي سيزدهمين گروه از دانشجويان دانشگاه M I T در رياض گفت: براساس  تحقيقات فني و اقتصادي تهيه شده توسط اين شهرك، بومي سازي حدود 60 درصد از چرخه انرژي هسته اي و 80 درصد از چرخه انرژي هاي تجديدپذير در عربستان تا سال 2030 حدود 140 ميليارد دلار هزينه خواهد داشت.
وي افزود: مسئولان عربستان با ايجاد روش برخاسته از ساخت، توليد و مصرف به منظور تضمين رشد اقتصادي و رفاه اجتماعي، به تلاش براي تبديل كشور به یک الگو در زمينه استفاده بهينه از منابع طبيعي غير قابل تجديد ادامه خواهند داد.وي تأكيد كرد: بايد قيمت نفت در بازارهاي جهاني را نيز در نظر گرفت زيرا مي توان از انرژي هاي جايگزين از جمله انرژي هسته اي و انرژي هاي تجديدپذير براي توليد برق و شيرين كردن آب بهره گرفت.

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





پيوندها