اعلام رسمي شكست تحريم نفتي ايران با مستثني كردن 11 كشور/ گلوله طلايي، مشقي بود
حامیان جبهه پایداری بندرامام خمینی (ره)
اخبار و مقالاتی پیرامون جبهه پایداری و آخر الزمان
درباره وبلاگ



آخرین مطالب
نويسندگان
ساعاتي پس از بيانات مهم رهبر معظم انقلاب از سوي وزير خارجه امريكا اعلام شد/
اعلام رسمي شكست تحريم نفتي ايران با مستثني كردن 11 كشور/ گلوله طلايي، مشقي بود

ساعاتي پس از بيانات مهم رهبر معظم انقلاب در اجتماع عظيم زائران و مجاوران حرم مطهر رضوي عليه السلام، در مورد دليل اصلي دشمني‌هاي جبهه استكبار با ملت ايران و نظام اسلامي، وزير امور خارجه امريكا با اعلام مستثني شدن 11 كشور از اعمال تحريم‌هاي نفتي عليه ايران، رسماً شكست اين طرح پر سر و صدا را اعلام كرد.

به گزارش رجانيوز، حضرت آيت‌الله خامنه‌اي عصر روز گذشته در بيانات مهمي، دليل اصلي دشمني‌هاي جبهه استكبار با ملت ايران و نظام اسلامي را ذخاير عظيم نفت و گاز در ايران برشمرند و با يادآوري رو به اتمام بودن ذخاير انرژي در غرب، تأكيد كردند كه قدرت‌های استكباری به خاطر تأمین منابع راهبردی‌شان می خواهند كشورهای دارای منابع نفت در دست آنها همچون موم باشند اما جمهوری اسلامی در مقابل خواسته های نامشروع آنها همچون شیر ایستاده است.

ایشان افزودند: كسانی كه خیال می كنند با عقب نشینی در مسئله هسته ای، دشمنی امریكا تمام می شود دچار غفلتند چرا كه در منطقه ما كشورهای دارای سلاح هسته ای نیز وجود دارند اما امریكا هیچ حساسیتی به آنها نشان نمی دهد پس علت دشمنی زورگویان، مسئله هسته ای و حقوق بشر نیست بلكه پاسداری غیرت‌مندانه ملت و نظام اسلامی از منابع ملی نفت و گاز، علت این خصومت‌هاست.

رهبر معظم انقلاب همچنين، به برآورد و اشتباه محاسباتي غرب در قبال جمهوري اسلامي ايران مبني بر امكان تضعيف يا عقب‌نشيني نظام اسلامي با تهديد و تحريم اشاره كردند و يك بار ديگر پس از نماز جمعه 14 بهمن سال 90، بر راهبرد "تهديد مقابل تهديد" ايران تأكيد كردند.

در عين ساعاتي پس از اين بيانات مهم و در شرايطي كه قيمت نفت ايران در روزهاي گذشته به 126 دلار رسيده و بنا به اذعان شبكه بلومبرگ، ميزان صادرات نفت ايران نيز در بالاترين سطح نسبت به سه سال گذشته قرار دارد، وزير امور خارجه آمریکا در اظهاراتی که نشان دهنده شکست تلاش‌های ضد ایرانی است، اذعان کرد که واشنگتن یازده کشور را از اعمال تحریمها علیه ایران مستثنی کرده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، هیلاری کلینتون براي توجيه اين عقب‌نشيني آشكار گفت: چون کشورها هم اکنون واردات نفت خود از ایران را کاهش داده اند، 10 کشور اتحادیه اروپا به علاوه ژاپن از اعمال تحریم های سخت جدید علیه ایران مستثنی شده اند.

وی این 10 کشور عضو اتحادیه اروپا را بلژیک، انگلیس، جمهوری چک، فرانسه، آلمان، یونان، ایتالیا، هلند، لهستان و اسپانیا اعلام کرد.

 کلینتون افزود: اقداماتی که از سوی این کشورها اتخاذ شده، ساده نبود، آنها باید نیازهای خود به انرژی را در یک برهه زمانی حساس برای اقتصاد جهانی مورد بررسی مجدد قرار داده و شروع به یافتن جایگزین‌هایی برای نفت ایران می کردند.

همچنین وزیر خارجه آمریکا در اظهارات خود در خصوص این کشورها به ژاپن اشاره کرد و مدعی شد: این کشور موفق شده واردات نفت خود از ایران را به مقدار قابل ملاحظه ای کاهش دهد و دیگر کشورها هم باید از الگوی ژاپن پیروی کنند.

يونان، ايتاليا، اسپانيا و فرانسه بزرگ‌ترين وارد كنندگان نفت ايران از اروپا هستند كه حدود سه ماه پيش، به‌دنبال تصويب واردات نفت از ايران در اتحاديه اروپا، سه كشور اول مخالفت‌هاي جدي خود را در اين زمينه اعلام كردند. در عين حال، اتحاديه اروپا به اين كشورها شش ماه زمان داده بود تا تحريم‌ها را اعمال كنند.

كارشناسان، اين مهلت‌دهي را به سه دليل عمده "يافتن جايگزين نفت ايران و زمان داشتن كشورهايي مانند عربستان براي افزايش سطح توليد"، "اعمال تغييرات لازم در پالايشگاه‌هاي اروپا متناسب با نفت جديد" و "گذر از زمستان سرد در اروپا" عنوان مي‌كردند.

با اين حال، ايران در اقدامي پيش‌دستانه سفيران شش كشور اروپايي را به وزارت خارجه فراخواند و به آن‌ها اولتيماتوم داد كه جمهوري اسلامي براي فروش نفتش نياز به تضمين دارد كه بتواند پول آن را بگيرد و با تحريم‌هاي اعمال شده در بخش پولي مالي عليه بانك مركزي ايران، اكنون اين تضمين وجود ندارد، بنابراين، چنانچه همچنان به خريد نفت از ايران تمايل داريد، بايد قراردادهاي نفتي سه تا پنج ساله ببنديد و در مورد نحوه پرداخت پول نفت خريداري شده نيز تضمين بدهيد.

اين اولتيماتوم كه در واقع به معني بي‌اثر كردن هم‌زمان تحريم نفت و بانك مركزي ايران بود، بازار انرژي را به شدت تحت تأثير قرار داد، به‌طوري كه قيمت نفت ايران افزايش قابل توجهي يافت و در مقابل، بازارهاي انرژي دنيا نيز به احتمال بستن شيرهاي نفت ايران به روي اروپا واكنش نشان دادند، به‌طوري كه حتي قيمت بنزين در امريكا افزايش زيادي داشت و اوباما مجبور شد اعتراف كند كه اين افزايش قيمت‌ها به‌دليل لفاظي‌ها عليه ايران است.

به هر حال، با مسثتني كردن اين 11 كشور از اعمال تحريم نفتي عليه ايران، مي‌توان مطمئن شد كه آخرين تير تحريم عليه ايران كه مقام‌هاي كاخ سفيد از آن به‌عنوان فلج كننده‌ترين تحريم‌ها و گلوله طلايي ياد مي‌كردند، مشقي بوده و در حالي‌كه امريكا و برخي از كشورهاي اروپايي انتظار داشتند كه ايران با ترس از جنگي بودن اين گلوله، از ترس مرگ، خودكشي كند، اكنون با جا خالي ندادن جمهوري اسلامي، بي‌آبرويي گلوله مشقي فقط براي شليك كنندگان آن باقي مانده است.

رهبر معظم انقلاب در سخنراني روز 10 اسفند سال 90 خود (دو روز قبل از انتخابات مجلس) تأكيد كردند كه جبهه استكبار به آخرين تيرهاي خود عليه ملت ايران رسيده است.

چند ماه پيش در زماني كه كنگره امريكا در حال تصويب تحريم بانك مركزي ايران بود، ديويد كوهن معاون وزير خزانه‌داري امريكا كه نفر شماره يك پي‌گيري كننده تحريم‌ها عليه ايران در امريكا است، تأكيد كرد كه اين تحريم موجب مجازات متحدان‌مان خواهد شد. در زمينه تصويب تحريم نفت ايران نيز همين نگاه در ميان كارشناسان وجود داشت، به‌طوري كه برخي معتقد بودند اعمال اين تحريم‌ها فقط به ضرر متحدان اروپايي و آسيايي امريكا تمام خواهد شد، قيمت نفت بالاتر خواهد رفت و در آن‌صورت حتي اگر ايران، نفتش را به قيمت پايين‌تري به متحدانش مانند چين بفروشد، ضرر نكرده است و از سوي ديگر، رفتار ايران از الگوي فشار پيروي نمي‌كند؛ اين يعني يك بازي دو سر باخت براي امريكا و متحدانش.
 


 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





پيوندها