ارتباط رزمايش اردن با کودتاي احتمالي در سوريه
حامیان جبهه پایداری بندرامام خمینی (ره)
اخبار و مقالاتی پیرامون جبهه پایداری و آخر الزمان
درباره وبلاگ



آخرین مطالب
نويسندگان

يک پايگاه خبري اردني نوشت؛ رزمايش بزرگي که قرار است در ماه مي آينده (اواسط خرداد) با مشارکت 17 کشور غربي و عربي در مرزهاي شمالي اردن برگزار شود، با کودتاي احتمالي در سوريه ارتباط دارد.

به گزارش گروه بين الملل مشرق، وبگاه اردني "عين" با افشاي اين مطلب تأکيد کرد: تحليلگران هشدار داده اند که تغيير احتمالي حکومت در دمشق مي تواند به يک بي ثباتي داخلي بينجامد که باعث روي کار آمدن سلفي هايي شود که حاکم شدن آنها بر سوريه مي تواند بر کشور اردن تأثير بگذارد که اين مسأله در تعيين موضع اردن در قبال سوريه به شدت مهم است.
اين پايگاه خبري همچنين به اظهار نظر چند تحليلگر آمريکايي اشاره کرده و افزوده است: "مارينا اوتوواي" پژوهشگر بنياد کارنگي معتقد است که ديدار مقامات اردني با آمريکايي ها براي فراهم کردن زمينه انجام رزمايش "شير در کمين" ممکن است از ابعادي برخوردار باشد که با وضع جاري سوريه در ارتباط خواهد بود.
دولت اردن، هدف از اين رزمايش را "افزايش آمادگي نيروهاي مسلح اردن و همپيمانان اين کشور" و "تأمين امنيت مرزهاي اين کشور با سوريه" اعلام کرده است.
اين در حالي است که روزنامه اردني "السبيل" اردن نوشته است: ارتش اردن حالت فوق العاده در بين صفوف خود و بويژه در فرماندهی بخش شمالی در منطقه مرزی با سوریه اعلام کرده است.
بر اساس اعلام منابع آگاه، ارتش اردن به شکل قابل ملاحظه ای در منطقه مرزی گشت های نظامی خود را افزایش داده و از سویی دیگر مرخصی افسران و سربازان خود را محدود نموده است.
تحليلگران نظامي اعلام کرده اند که هدف از برگزاري اين قبيل رزمايش هاي منطقه اي مي تواند ايجاد دستاويز براي انتقال نيروهاي مسلح و جنگ افزارهاي کشورهاي غربي و عربي مخالف محور مقاومت اسلامي در منطقه خاورميانه باشد که نمونه آن طي رزوهاي آينده در کشور بحرين انجام خواهد گرفت.
برخي ناظران آگاه نيز معتقدند نامگذاري رزمايش بزرگ کشورهاي غربي و عربي در اردن به نام " الأسد المتأهب" (شير در کمين) نيز با منظور خاصي انجام شده و از آنجا که شامل نام خانوادگي "بشار الأسد" رئيس جمهور سوريه است، اوضاع جاري در منطقه شامات را هدف گرفته است.
دولت اردن تا اين لحظه از اعلام نام کشورهاي مشارکت کننده در اين رزمايش بين المللي به استثناي آمريکا خودداري کرده است اما در عين حال اعلام شده که کشورهاي عربي و غير عربي همپيمان اردن نيز در اين رزمايش حضور خواهند داشت.
همزمان با اعلام ديدگاه هاي موافق با "ارتباط رزمايش در اردن با اوضاع سوريه" برخي تحليلگران نيز از ضعيف بودن احتمال تبديل رزمايش به عمليات مداخله نظامي در سوريه سخن مي گويند و معتقدند احتمال ارتباط اين رزمايش با وضعيت جاري در کشور سوريه بعيد است.
"يوسي الفرا" پژوهشگر صهيونيست سازمان "آمريکايي ها براي صلح" ابراز عقيده کرده است که رزمايش "شير در کمين" که بزرگترين رزمايش در تاريخ کشور اردن است، با اوضاع سوريه ارتباطي ندارد و هدف از برگزاري آن، تنها نمايش قدرت نظامي به کشورهاي همسايه اردن و تأمين امنيت مرز اردن با سوريه است.
البته هنوز اعلام نشده که هزينه بزرگترين رزمايش تاريخ اردن از کدام محل تأمين خواهد شد اما ناظران با توجه به کسري بودجه دولت اين کشور و ميزان بدهي خارجي اين کشور که از مرز 20 ميليارد دلار گذشته و نيز سفر اخير عبدالله دوم، شاه اين کشور به عربستان سعودي، احتمالاتي را در اين زمينه مطرح کرده اند.
طبق نظر برخي تحليلگران اردني، آمريکا و رژيم اسرائيل از خطرات طرح گزينه نظامي براي پايان دادن به حکومت فعلي در سوريه بخوبي آگاهند و معتقدند که چنانچه دست نشاندگان داخلي در سوريه  نتوانند به هدف خود که سقوط حکومت بشار اسد است نائل شوند، گزينه نظامي  همانند ليبي در دستور کار غرب قرار مي گيرد اما اين بار کشورهاي عربي نيز در کنار ارتش هاي غربي خواهند بود و تعدادي از اين کشورها نيز براي ارسال ارتش به سوريه، رسماً اعلام آمادگي کرده اند.
از جمله اين کشورها قطر است که "شيخ حمد بن خليفه آل ثاني" پادشاه آن، بتازگي در مصاحبه اي با برنامه 60 دقيقه شبکه آمريکايي "سي بي اس" گفت که کشورهاي عربي بايد ارتش هاي خود را در سوريه مستقر کنند تا جلوي کشتارها در آنجا گرفته شود.
به گفته تحليلگران منطقه اي، اين رزمايش و حضور نظامي کشورهاي غربي و عربي در اردن مي تواند زمينه ساز دخالت نظامي آمريکا و غرب در قالب ارتش هاي عربي در منطقه شامات به اسم حفظ صلح در سوريه باشد و نيز از سويي ديگر مي تواند سپري براي جلوگيري از شورش هاي اسلامگرايان اردني و تغيير حکومت اردن و به هم ريختگي اوضاع آوارگان فلسطيني در اردن باشد.
به گفته اين افراد، حضور ارتش هاي غربي و عربي در اردن مي تواند براي حمايت از اسرائيل در صورت وقوع هر گونه جنگ احتمالي با سوريه و يا هدف قرار دادن مقاومت در جنوب لبنان باشد و همان طور که از اخبار تحرکات صهيونيست ها بر مي آيد، اين رژيم قصد حمله به جنوب لبنان و پايگاه هاي حزب الله لبنان را نيز دارد.

 

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





پيوندها