تعداد شیعیان بلژیک 100 برابر شده است
حامیان جبهه پایداری بندرامام خمینی (ره)
اخبار و مقالاتی پیرامون جبهه پایداری و آخر الزمان
درباره وبلاگ



آخرین مطالب
نويسندگان

... شهید دهدوه پس از بازگشت به بلژیک با تأسیس مرکز اسلامی و مسجد امام رضا(علیه السلام) در بروکسل منشأ برکات زیاد شد؛ به طوریکه تا قبل از فعالیت ایشان کمتر از 500 نفر از شهروندان بلژیک پیرو اهل بیت(علیهم السلام) بودند اما با تلاش های ایشان و یارانش، هم اکنون 50 هزار نفر در کشور بلژیک پیرو مذهب تشیع هستند...

 

مراسم چهلم «حجت الاسلام والمسلمین شهید شیخ عبدالله دهدوه» شامگاه امشب ـ پنجشنبه 31 فروردین ماه 1391 ـ با حضور علماء، طلاب و فضلای داخلی و خارجی حوزه علمیه و اقشار مختلف مردم شهیدپرور در مسجد اعظم قم برگزار شد.



در این مراسم که به همت مجمع جهانی اهل‏بیت(علیهم السلام)، جامعة المصطفی(صلی الله علیه و آله) العالمیة و مراکز و مؤسسات حوزوی و نهادهای فعال در عرصه بین الملل برگزار ‏شد «حجت الاسلام و المسلمین مجید حکیم الهی» معاون بین‏الملل جامعة المصطفی(صلی الله علیه و آله) به سخنرانی پرداخت.



وی در بخش اول سخنان خود به تاریخ حوزه‏های علمیه از صدر اسلام تاکنون پرداخت و گفت: "حوزه‏های علمیه تشیع در طول تاریخ، شجره‏ای طیبه و افتخاری علمی بوده‏اند و در رأس آنها امام باقر و امام صادق ـ علیهما السلام ـ قرار داشتند. این حوزه ها، علی رغم فشارهای زیادی که بر آن وارد شده است، مهد پرورش هزاران عالم فرهیخته درعلوم عقلی و نقلی بوده است".



وی خاطرنشان کرد: "حوزه های علمیه در طول تاریخ پرفراز و نشیب خود توانستند در ایجاد تمدن بشری و اسلامی نقش بسیار زیادی ایفا کنند و با تعمیق اندیشه در مسائل سیاسی و معرفتی، خدمات ارزنده ای به جوامع بشری مسلمان و غیر مسلمان ارائه دهند".



حکیم‏الهی در ادامه به سه ویژگی بارز حوزه های علمیه اشاره کرد و با بیان اینکه پیوستگی و وحدت رویه حوزه‏های علمیه در طول تاریخ، نخستین ویژگی حوزه‎های علمیه است گفت: "روح انعطاف‏پذیری در نقد و انتقادها در حوزه های علمیه دومین ویژگی بارز آنهاست که نه تنها در تحول مفاهیم بروز داشته بلکه با توجه به شرایط مختلف، از مکانی به مکان دیگر منتقل شده است؛ بطوری که زمانی در مدینه، برهه‏ای در کوفه و سپس در بغداد و حله و تا به اصفهان و نجف، و درنهایت در سیر تطور و تکاملی خود به قم منتقل شد. حوزه علیمه قم، قله توسعه‏یافته تمام حوزه های علمیه است و تمام مناقب حوزه های علمیه در این حوزه علمیه جمع گردیده است و این حجم تولید علم، اندیشه و نشر گسترش معارف اهل بیت(علیهم السلام) درحوزه‏ای فکری بشری،در کمتر زمانی مشاهده گردیده است.



استاد جامعة المصطفی(صلی الله علیه و آله) العالمیة، "مهاجرت پذیری عالمان و بزرگان حوزه های علمیه" را سومین ویژگی آن برشمرد و خاطر نشان کرد: "حوزه های علمیه همواره رجال اندیشمندی را در دامان خود تربیت کرده است و این مردان بزرگ پس از آنکه از چشمه گوارای معارف اسلامی سیراب شدند برای نشر معارف اسلامی تمام تلاش خود را به کار گرفته‏اند".



سخنران مراسم چهلم شهید دهدوه اضافه کرد: "ما شاهد بوده ایم که رجال برجسته حوزه های علمیه از ایران به نجف یا از نجف و کشورهای مختلف به ایران آمده اند تا اولا خود را به علوم اهل بیت (علیهم السلام) آراسته کنند و بعد با مهاجرت، علمشان را به سراسر عالم گسترش دهند".



وی افزود: "اینک نیز دوستداران حق، از کشورهای مختلف ـ از اروپا، آمریکا و آفریقا ـ برای فراگیری علوم و معارف اسلامی به قم سرازیر گشته اند و برخی از آنان برای نخستین بار در کشورهای خود پرچم اهل بیت(علیهم السلام) را به اهتزاز در آورده و پیام توحید ناب را به گوش مردم کشور خود رسانده اند".



این استاد حوزه علمیه سپس به شخصیت ارزنده شهید دهدوه پرداخت و گفت: "یکی از کسانی که با شنیدن حق، ندای آن را لبیک گفت و به قم آمد شهید عالیمقام مرحوم شیخ عبدالله دهدوه بود. وی در سال 1359 برای فراگیری دانش به قم آمد و از چشمه جوشان اسلام ناب و اهل بیت(علیهم السلام) بهره جست و سپس برای تبلیغ اسلام ناب به کشور خود مراجعت کرد؛ ولی احساس نیاز بیشتر به علوم و دانش اهل بیت(علیهم السلام) سبب شد که برای بار دوم به قم باز ‎گردد و سالهای دیگری را در قم به فراگیری علوم بپردازد".



سخنران مراسم در ادامه به تاثیراتی مهمی که این شهید والامقام دربلژیک داشت اشاره کرد و گفت: "شهید دهدوه پس از بازگشت به بلژیک با تأسیس مرکز اسلامی و مسجد امام رضا(علیه السلام) در بروکسل منشأ برکات زیاد شد؛ به طوریکه تا قبل از فعالیت ایشان کمتر از 500 نفر از شهروندان بلژیک پیرو اهل بیت(علیهم السلام) بودند اما با تلاش های ایشان و یارانش، هم اکنون 50 هزار نفر در کشور بلژیک پیرو مذهب تشیع هستند".



حکیم الهی هجرت علما و جوانان به قم برای فراگیری علم و بازگشت به کشورشان را دارای آثار بسیار زیادی دانست و گفت:در بسیاری از کشورها به برکت طلاب مهاجر، ندای اسلام ناب و معارف اهل بیت(علیهم السلام) ، همه جا رافرا گرفته است.



استاد جامعه المصطفی خاطر نشان کرد: "شهید دهدوه، کتاب حلقات «آیت الله شهید صدر» را به زبان فرانسوی تدریس و فقه و اصول را در بلژیک و اروپا به دو زبان عربی و فرانسوی تدریس کرد. اما دشمنان مکتب اهل بیت نتوانسته‎اند این پیشرفت را ببینند و با تصور نابخردانه خیال ‎کردند با برداشتن یک مبلغ دین و آتش زدن مسجد این شهید می توانند مانع موج گسترده معارف اسلامی شوند؛ اما حقیقت آن است که برکاتی که از شهادت ایشان رسید از حیاتش بیشتر است".



حکیم الهی با تشبیه شیخ عبدالله دهدوه به شهید مطهری افزود: "همچنانکه شهادت شهید مطهری، در رشد علوم و معارف اسلامی تأثیر بسزایی گذاشت، شهادت شیخ دهدوه نیز موجب رشد معارف اسلام و اهل بیت(علیهم السلام) در بلژیک شده است".



در این مراسم کتابچه ویژه‏ای که به همت "دبیرخانه دائمی مجمع عمومی مجمع جهانی اهل‏بیت(علیهم السلام)" به مناسبت شهادت شهید دهدوه منتشر شده است توزیع گردید و در پایان این مراسم، عزاداری و نوحه‏خوانی شهادت حضرت فاطمه زهرا(سلام الله علیها) برگزار شد.



شایان ذکر است که روز 22 اسفند سال گذشته، در هجوم تروریستهای وهابی به مسجد امام رضا(علیه السلام) در شهر "بروکسل" پایتخت بلژیک، «حجت الاسلام شیخ عبد الله دهدوه (Al Dahdoh)» عضو مجمع عمومی مجمع جهانی اهل بیت(علیهم السلام) و امام جماعت شیعیان این مسجد به شهادت رسید.



 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





پيوندها