پنج اصل مهم برای مصالحه با ایران
حامیان جبهه پایداری بندرامام خمینی (ره)
اخبار و مقالاتی پیرامون جبهه پایداری و آخر الزمان
درباره وبلاگ



آخرین مطالب
نويسندگان
هافینگتون پست:
در فاصله مذاکرات استانبول و بغداد، گمانه‌زنی درباره ملزومات رسیدن به توافق میان ایران و غرب اهمیت ویژه یافته است. روزنامه آمریکایی «هافینگتون پست» با انتشار مطلبی به این موضوع پرداخته و پنج اصل مهم را که آمریکا برای رسیدن به توافق با ایران باید در نظر داشته باشد، معرفی کرده است.

د

ر فاصله مذاکرات استانبول و بغداد و در شرایطی که بحث درباره احتمال رسیدن ایران و غرب به توافق درباره برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران به خط بیشتر رسانه‌ای و تحلیلی دنیا تبدیل شده، گمانه‌زنی درباره ملزومات رسیدن به چنین توافقی نیز اهمیت ویژه یافته است.



به گزارش «تابناک»، روزنامه آمریکایی «هافینگتون پست» امروز با انتشار مطلبی به این موضوع پرداخته و پنج اصل مهم را که آمریکا برای رسیدن به توافق با ایران باید در نظر داشته باشد، معرفی کرده است.



این پنج اصل عبارتند از:

1 ـ

سخن از جنگ برای منافع ملی ما (آمریکا) مخرب است: سخن گفتن از حمله نظامی، تهدید مصیبت اقتصادی را پیش کشیده و موجب تقویت موضع کسانی می‌شود که ممکن است در ایران به نفع داشتن سلاح هسته‌ای استدلال کنند. هم‌اکنون بالا رفتن قیمت‌های نفت، موجب گرفتاری‌های بسیاری در ایالات متحده شده است. حمله به ایران می‌تواند موضع برخی افراد را که احتمالاً در ایران طرفدار داشتن سلاح هسته‌ای هستند ارتقا بخشد و افزون بر این، داشتن سلاح هسته‌ای توسط ایران را در چشم جامعه جهانی نیز توجیه کند.



2 ـ

تحریم‌ها در صورتی به بهترین نحو کار می‌کنند که در خدمت دیپلماسی باشند: تحریم‌ها، اگر درست به کار برده شوند، می‌توانند به عنوان ابزاری برای ادامه مذاکرات به کار برده شوند. اقتدار نهایی در اعمال تحریم‌ها باید در دست رئیس‌جمهور و در پایان مذاکره کنندگان وی باشد.



اوباما برای کاربردی کردن تحریم‌ها باید در آن‌ها انعطاف ایجاد کند. اگر تحریم‌ها غیرمنعطف باشد، دست اوباما برای استفاده از اختیارات ریاست جمهوری‌اش جهت تأمین امنیت ایالات متحده بسته خواهد شد.



3‌ـ

برای اطمینان خاطر یافتن از ایران، باید مصمم به بستن پرونده هسته‌ای این کشور باشیم: برای اطمینان خاطر یافتن از عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای، باید در مورد برنامه هسته‌ای صلح آمیز این کشور، تعهدات الزام‌آوری از آن بگیریم. ما همچنین باید بدانیم که ایران در گذشته برای بستن این پرونده تلاش کرده است. یک انگیزه کلیدی برای ایران در رسیدن به توافق می‌تواند اطمینان یافتنش از این باشد که درباره برنامه هسته ای، بی جهت و برای اتفاقاتی که پیش از این افتاده، مجازات نخواهد شد.



4‌ـ

ایران حق دارد برنامه صلح آمیز هسته ای داشته باشد: مادامی که برنامه هسته ای ایران در نظارت و کنترل بین‌المللی قرار دارد، ایران از این حق برخوردار است که برنامه هسته ای صلح‌آمیز خود را پیش ببرد. ایران برای برنامه هسته ای خود هم به اورانیوم با غنای پایین و هم به اورانیوم 20 درصدی نیاز دارد. در صورتی که اورانیوم با غنای بالا برای برنامه هسته ای ایران مورد نیاز باشد، ایران می‌تواند این کار را با نظارت‌های دقیق آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و بر پایه موافقتنامه‌های بین‌المللی انجام دهد.



5‌ـ

مذاکرات هسته‌ای همه مسائل موجود میان ایران و غرب را حل نمی‌کند: هم‌اکنون مذاکرات ایران و غرب بر مهمترین مسأله موجود، یعنی برنامه هسته‌ای تمرکز کرده است؛ اما در روابط ایران و غرب، طیف گسترده‌تری از موضوعات هست که تاکنون از نزدیکی ایران و غرب به یکدیگر جلوگیری کرده است. می‌توان گفت، مسأله هسته‌ای به عنوان موضوعی فنی، ساده‌‌ترین مسأله موجود میان دو طرف است. در حالی که برای رسیدن ایران و غرب به توافقی پایدار، باید این موضوع به حوزه‌های دیگر نیز گسترش پیدا کند. 



 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





پيوندها