چرا انتشار چک پول ممنوع شد؟
حامیان جبهه پایداری بندرامام خمینی (ره)
اخبار و مقالاتی پیرامون جبهه پایداری و آخر الزمان
درباره وبلاگ



آخرین مطالب
نويسندگان
غیر قانونی شدن ایران چک و فرایندی که طی آن وجود داشت، باید زنگ هوشیاری برای همگان ایجاد کند و آن این است که اگر هر چه زودتر به جای از تشدید و پوشش کاستی ها آن را از بین نبریم، اخلاق از اقتصاد ایران گرفته خواهد شد و پول هایی که بی برکت و خانمان سوز است، سفره هایمان را رنگین خواهد کرد.
رئیس مجلس شورای اسلامی، با استناد به بررسی های هیئت تطبیق مصوبات دولت با قوانین، انتشار ایران چک از سوی بانک مرکزی را غیر قانونی اعلام کرد.
 
 به گزارش «تابناک» ، یکی از دلایل غیر قانونی شدن انتشار چک پول توسط بانک مرکزی این است که بانک مرکزی در ازای چک پول های منتشر شده، وجهی از بانک ها دریافت نکرده و این عاملی برای افزایش پایه ی پولی و تورم ناشی از آن شده بود. به این معنا که ایران چک هم چون پول نفت برای اقتصاد ایران نقش بازی می کرد. به این معنا که  نقش پوشش کاستی های اقتصاد ایران را بازی می کرد.
 
تا قبل از آنکه بانک مرکزی، به صورت انحصاری به انتشار چک پول اقدام کند، بانک ها به انتشار چک پول ها اقدام می کردند که این چک پول ها پس از ورود به بانک و با پشت نویسی از چرخه پولی کشور خارج و از اعتبار ساقط می شدند.
 
حال به هر دلیلی این نحوه ی عملکرد تعطیل شد و بانک مرکزی به صورت انحصاری اجازه ی انتشار چک پول را برگرفت.
 
بانک مرکزی در توجیه این عملکرد خود ( زمانی که انحصار ایران چک را از آن خود کرد) ابراز داشته بود، که در ازای انتشار این چک پول ها، به همان میزان وجه از بانک ها بر خواهد داشت، امری که نه تنها انجام نشد بلکه پشت پرده های ناراحت کننده ی آن امروز آشکار شد.
 
اگر نگاهی به آخرین دلیلی که رئیس مجلس در غیر قانونی بودن انتشار ایران چک اعلام کرده است، بیندازیم، متوجه می شویم که ایران چک علاوه بر آنکه نقش نفت برای پوشش کاستی های اقتصاد ایران را بازی می کرده است، عاملی سودآوری بانک ها و بانک مرکزی منتهی از طریق ربا نیز شده است. 
 
ماجرا این است که بانک مرکزی در ازای اعطاء ایران چک ها به بانک ها نه تنها معادل ریالی آن را از بانک ها نمی گرفته است، بلکه سود 9 درصدی در قبال اعطاء ایران چک از بانک ها خواستار می شده است، و درصورتی که بانک ها در دادن سود 9 درصدی تعللی می داشتند، با افزایش 3 درصد دیگر سود، بانک ها را جریمه می کرده است.
 
این یعنی سوء استفاده بانک مرکزی در انتشار انحصاری ایران چک. چرا باید بانک مرکزی در ازای انتشار پول، پول نیز دریافت کند؟ دادن ایران چک به بانک ها و طلب سود به چه معنا می باشد؟ آیا این رنگی از ربا نبود؟ 
 
بانک ها نیز تمایل بسیاری به دریافت ایران چک ها و پرداخت 9 درصد سود آن به بانک مرکزی داشتند، چرا که سودی که بانک مرکزی در ازای افزایش پایه پولی از بانک ها می گرفت، از سودی که بانک ها مجبور بودند به صاحبان سپرده بپردازد، کم تر بود. 
 
 
چرا اقتصاد ایران به این جا رسیده است؟ به جایی که دیگر درآمدهای نفت نیز توان کاستی های اقتصاد ایران را ندارد، و مجبور شده ایم دامنه ی این رانت را افزایش داده به گونه ای که یکی از مصادیق اش را انتشار پول پایه قرار دهیم؟
 
امری که امروز اقتصاد ایران شاهد آن است این است که به هر نحو، هر نهادی به دنبال پول نقد می باشد. بلایی که امروز اقتصاد ایران گریبان گیر آن است، این است که پول های گرفته شده نیز در راه از بین بردن کاستی ها استفاده نمی شود، چرا که سود خیلی را در کاستی های موجود در اقتصاد ایران می باشد.
 
غیر قانونی شدن ایران چک و فرایندی که طی آن وجود داشت، باید زنگ هوشیاری برای همگان ایجاد کند و آن این است که اگر هر چه زودتر به جای تشدید و پوشش کاستی ها، کاستی ها را از بین نبریم، اخلاق از اقتصاد ایران گرفته خواهد شد و پول هایی که بی برکت و خانمان سوز است، سفره هایمان را رنگین خواهد کرد. زمانی می توانیم پول های با برکت را ایجاد کنیم که طبق فرمایش مقام معظم رهبری به فکر تولید داخلی و حمایت از آن باشیم. نه این که شرایط را به گونه ای بسازیم که تولید کننده از این که تولید کننده است پشیمان شود..

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





پيوندها