برنامه گام به گام آمریکا برای انتخابات مصر
حامیان جبهه پایداری بندرامام خمینی (ره)
اخبار و مقالاتی پیرامون جبهه پایداری و آخر الزمان
درباره وبلاگ



آخرین مطالب
نويسندگان
گزارش افشا شده سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا حاکیست که این کشور از آغاز پیروزی انقلاب مصر در حال اجرای برنامه ای گام به گام برای به حاشیه راندن اخوان المسلمین، و جلوگیری از پیروزی نامزد این گروه در انتخابات ریاست جمهوری است.

به نقل از شبکه العالم، "ایلی شهلوب" نویسنده لبنانی در مقاله ای جنجالی که امروز در بسیاری از رسانه ها و مطبوعات عربی منتشر شد، با اشاره به گزارش فاش شده سازمان سیا، تأکید کرد: موضوع انتخابات رياست جمهوري مصر كه تا پیش از این بعنوان رقابتی برای اشغال كرسي رياست قوه مجريه مطرح شده بود ، اكنون به موضوعی داغ براي كشمكش طرفهاي مختلف داخلي و خارجي تبديل شده است.
 
وی با اشاره به تاریخ مصر طی چند دهه گذشته گفت: مي توان تاریخ معاصر مصر را در سه جايگاه ارزيابي كرد، دوره  جمال عبدالناصر كه در اين دوران مصر پرچم دار جنبش هاي آزادي خواهي ضد امپرياليسم و مقاومت ضد صهيونيسم بود .. دوره انور سادات که مصر با آمريكا ائتلاف و با اسراييل آشتي كرد، و همين مساله موجب شد كه مصر به عنصري نامطلوب در ميان كشورهاي اسلامي و عربي تبديل شود، و كم كم به حاشيه رانده شد .. دوره حسني مبارك که مصر با اسراييل هم پيمان شد و رييس جمهور مصر به "گنجي راهبردي" براي صهيونيسم تبديل گشت.
 
شهلوب خاطرنشان کرد: اكنون سوال اين است كه مصر در آينده چگونه خواهد بود، و كدام يك از الگوهاي سه گانه قبل را در دستور كار قرار خواهد داد. شكي نيست كه موضع گيري هاي نظاميان در اين ميان تاثيرگذار است، و از سوي ديگر نيازهاي اقتصادي مصر نيز امري اجتناب ناپذير است .. اما تصميم قطعي و نهايي به عهده حاكميت سياسي خواهد بود كه از دل نيروهاي فعال مردمي تشكيل خواهد شد، نيروهايي كه رژيم سابق را به زير كشيدند.
 
شهلوب با اشاره به روابط تاریخی آمریکا با مصر، تأکید کرد: آمريكا را بايد در كشمكش هاي جاري انتخابات رياست جمهوري مصر؛ بازيگر اساسي قلمداد كرد .. در همين راستا، سازمان اطلاعات آمريكا گزارشي به دولت اين كشور ارائه کرده است كه وزارت كشور آن را بر برخي از كشورهاي منطقه خاورميانه تعميم داده است.
 
وی ادامه داد: منابع ديپلماتیک عرب به نقل از اين گزارش آورده اند كه "شهروند عرب و مسلمان احساس مي كند كه توطئه اي عليه عربيت و اسلاميت مصر و جايگاه و نقش پيشرو اين كشور در جريان است، و محدوديت هايي برای جلوگیری از بازگشت اين كشور به دامان جهان عرب و اسلام وجود دارد، تا از اتخاذ موضع مخالف آمريكا و اسراييل از سوی مسئولان جدید اين كشور ممانعت شود. موضع گيري هايي كه با قطع صادرات گاز به اسراييل آغاز شد، و بيم آن مي رود كه تا حد لغو پيمان كمپ ديويد پيشرفت كند".  
 
شهلوب گفت: اين گزارش كه شامل ارزيابي موقعيت و ارایه توصيه هايي عيني براي اداره انتخابات رياست جمهوري مصر است، مي افزايد " بايد اسلام گرايان را از هم گسست و آن ها را به جان يكديگر انداخت و كشمكش هايي در ميان آنان ايجاد كرد. سلفي ها را بر ضد اخوان و القاعده را بر ضد پسمانده هاي رژيم شوراند ، ... هدف نهايي اين تلاش ها جلوگيري از پيروزي اخوان المسلمين به هر قيمت ممكن است".
 
وی به نقل از منابع ديپلماتيك خاطرنشان کرد: این منابع درگيري هاي العباسيه را نخستين نشانه اين كشمكش ها ارزيابي كردند، به ويژه كه براي نخستين بار پرچم هاي سياه در اين درگيري ها مورد استفاده قرار گرفت.
 
این نویسنده لبنانی در ادامه تأکید کرد: در اين گزارش بر ضرورت حمايت از "عمرو موسي" و "احمد شفيق" تاكيد و درخواست شده است كه اطمينان حاصل شود يكي از اين دو به رياست جمهوري برسد، و از آن جا كه " آمريكايي ها درك مي كنند كه شفيق به دلیل نداشتن وجاهت و جایگاه مردمی نمی تواند مشروعيت لازم براي كسب آراي مردم مصر به دست آورد، به همين سبب تيمي از سازمان اطلاعات انگليس مامور شد تا از تلاش هاي عمرو موسي براي رسيدن به رياست جمهوري به صورت پنهاني پشتيباني كند".
 
به گفته همين منابع ديپلماتيك ، "اين تلاشها به معناي آن نيست كه اين تيم در دفتر عمرو موسي كار كند، يا عمرو موسي با فعاليت هاي اين تيم موافقت كرده باشد يا حتي از وجود آن با خبر باشد.  براي آمريكا ، دبيركل سابق اتحاديه عرب بهتر است زيرا او  از زبان شيوايي در سخنراني از اعراب و مصر و فلسطين و اين گونه مسائل برخوردار است، اما هيچ گاه امكان اين را نداشته است تا سخنان خود را عملی کند".
 
شهلوب گفت: در اين گزارش تاكيد شده است: "بايد بر شدت اختلاف و كشمكش ميان سه نامزد اسلام گرايان يعني، سليم العوا ، محمد مرسي و عبدالمنعم ابوالفتوح، افزود تا آراي اسلام گرايان پراكنده شود. در هر صورت اگر امكان تضمين پيروزي موسي يا شفيق وجود نداشته باشد، ارجحيت با ابوالفتوح است زيرا وي از اسلامگرايان جدا شده و از جايگاه مردمي برخوردار نيست كه بتواند نقش رهبري مصر را در منطقه بازيابد، زيرا پيروزي او از قدرت مانور اخوان المسلمين كه 80 سال سابقه تاريخي در ميان مردم دارد ، خواهد كاست. درهمین راستا حذف خيرت الشاطر نامزد اصلي اخوان المسلمين براي انتخابات ، گام اول اين سناريو به شمار مي رود".
 
این نویسنده عرب خاطرنشان کرد: علت نگراني هاي آمريكا از اخوان المسلمين آن است كه اين گروه "تنها تشكلي است كه از جايگاه مردمي، مشروعيت تاريخي و ديني كافي براي بازيابي جايگاه منطقه اي و بين المللي مصر برخوردار است.  بر اين اساس دستور عملياتي آمريكا بر دو پايه استوار است ، نخست جلوگيري از رسيدن نامزد اخوان المسلمين به پست رياست جمهوري و دوم در هم شكستن هيبت اسلامگرايي به منظور تضعيف اخوان المسلمين از درون".
 
شهلوب به نقل از منابع ديپلماتيك عرب گفت: این منابع يادآور شده اند كه نشانه هايي در داخل مصر وجود دارد كه حاكي از تلاش براي برانگيختن دو نامزد اسلامگرا براي ائتلاف با حمدين صباحي ، نامزد ناصري هاست تا بر سر يك نامزد واحد اتفاق نظر حاصل شود كه بتواند در دور اول هم از طرف اسلامگرايان و هم از طرف ناصري ها پيروزي را كسب كند.
 

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





پيوندها