حامیان جبهه پایداری بندرامام خمینی (ره)
اخبار و مقالاتی پیرامون جبهه پایداری و آخر الزمان
درباره وبلاگ



آخرین مطالب
نويسندگان

 

در کنفرانس مطبوعاتی جلیلی و اشتون چه گذشت؟
یکی از توافقات دو طرف ادامه مذاکرات در 18 و 19 ژوئن در مسکو بود که کاترین اشتون در کنفرانس خبری خود به آن اشاره کرد. سعید جلیلی دبیری شورای عالی امنیت ملی نیز در کنفرانس خبری خود به بخش مذاکرات غیر هسته‌ای پرداخت و گفت: ایران در این بخش در مورد دموکراسی در بحرین نظرات خود را مطرح کرد.
به گزارش مشرق ، سعید جلیلی و کاترین اشتون سه دور با هم بصورت دو جانبه به مذاکره نشستند و معاونین آنها یعتی باقری و اشمید نیز مذاکراتی را بصورت دو جانبه با یکدیگر برگزار کردند . یکی از توافقات دو طرف ادامه مذاکرات در 18 و 19 ژوئن در مسکو بود که کاترین اشتون در کنفرانس خبری خود به آن اشاره کرد. سعید جلیلی دبیری شورای عالی امنیت ملی نیز در کنفرانس خبری خود به بخش مذاکرات غیر هسته‌ای پرداخت و گفت: ایران در این بخش در مورد دموکراسی در بحرین نظرات خود را مطرح کرد.


اشتون: 1+5 با ایران در مورد غنی سازی 20 درصد مذاکره کرد

كاترين اشتون در بيانيه‌ي خود در پايان دو روز مذاكره با ايران در بغداد افزود: «انتظار داريم ايران اقدامات عملي و قطعي براي اين‌كه نگراني‌هاي جامعه‌ي بين‌الملل را لحاظ كند، به شكل فوري انجام دهد تا اعتمادسازي ايجاد شود و ايران به تعهدات بين‌المللي‌اش عمل كند».

اشتون با اشاره به مذاكرات دو روزه‌اش با ايران تصريح كرد: «ما (3+3) با همتايان ايراني خود گفت‌وگو كرديم و گفت‌وگوهاي فشرده و با جزييات زياد بود و در راستاي توافق‌ها در استانبول پيشنهادهاي روشني را در مورد موضوع هسته‌يي ايران و به‌ويژه تمام جوانب غني‌سازي 20 درصد مطرح كرديم. ما هم‌چنان ايده‌هايي را روي ميز گذاشتيم و درباره‌ي اقدامات دوطرفه به اقدامات متقابل كه آمادگي داريم انجام دهيم گفت‌وگو كرديم».

نماينده 1+5 در مذاكرات با ايران ادامه داد: «ايران آمادگي خودش را براي اين‌كه موضوع غني‌سازي 20 درصد را بررسي كند اعلام كرد و در يك طرح پنج ماده‌اي كه شامل به رسميت شناختن حق غني‌سازي براي ايران از سوي ماست، تاكيد كرد».

او ادامه داد: «پس از برگزاري مذاكرات عميق با طرف ايراني در دو روز گذشته كه به طور گروهي و دوجانبه برگزار شد، خيلي روشن مشخص است كه هر دو طرف خواستار پيشرفت در مذاكرات هستند و زمينه‌هاي مشترك براي همكاري وجود دارد. در عين حال اختلافات گسترده پابرجاست».

اشتون اظهار كرد: «ما موافقيم كه نياز براي گفت‌وگوهاي بيش‌تر براي اين‌كه زمينه‌هاي مشترك در بين‌مان بيش‌تر ايجاد شود وجود دارد. ما به پايتخت‌هاي خود بازمي‌گرديم كه مشورت كنيم و ارتباطات گسترده را با همتايان ايراني خود براي آماده كردن يك ديدار بيش‌تر در مسكو كه 17 ژوئن به آن‌جا وارد مي‌شويم و مذاكرات به طور رسمي 18 و 19 ژوئن برگزار خواهد شد، حفظ مي‌كنيم».

رييس سياست خارجي اتحاديه اروپا افزود: «گفت‌وگوها بر اساس ديدگاه گام به گام و نگاه دوجانبه خواهد بود. ما مصمم هستيم كه اين مشكل را حل كنيم. اين مشكل را در آينده‌ي نزديك از طريق مذاكرات حل كنيم و به گفت‌وگوهاي خود ادامه مي‌دهيم».

او در پاسخ به سوال خبرنگاري اظهار كرد: «گفت‌وگوهاي ما در يك پروسه‌ي گام به گام مهم است و اميدواريم در اين پروسه، اعتماد و اميد به وجود آيد كه مسائل را به شكل درست و واضح حل كنيم. فكر مي‌كنيم دلايل مشترك زيادي وجود دارد كه به مذاكرات ادامه دهيم».

اشتون گفت: «البته ما ديدگاه‌هاي متفاوت داريم. با اين حال تاريخ مذاكرات بعدي را مشخص كرديم و با آمادگي كامل در اين مذاكرات حاضر مي‌شويم».

رييس سياست خارجي اتحاديه اروپا در پاسخ به سوال ديگري مبني بر اين‌كه واكنش ايران به پيشنهادات شما چه بود؟ بيان كرد: «ما پيشنهادات واضحي را مطرح كرديم و در رابطه با غني‌سازي 20 درصد صحبت كرديم اما از من انتظار نداشته باشيد كه اين‌جا وارد جزييات شوم. هم‌چنين در اين مذاكرات مسائل ديگري مطرح شد و من فكر مي‌كنم براي ادامه‌ي كار وجوه مشترك خوبي داريم».



بنر شهدای گرانقدر هسته‌ای در سالن کنفرانس جلیلی نصب شد

بنر شهدای هسته‌ای ایران بر روی تریبون محل کنفرانس خبری سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی نصب شده است.

بر روی این بنر عکس 5 تن از شهدای هسته‌ای کشورمان به تصویر کشیده است و بر روی آن جمله "انرژی هسته‌ای برای همه سلاح هسته‌ای برای هیچ‌کس" نوشته شده است.

در پایان دور سوم مذاکرات، کاترین اشتون کنفرانس خبری برگزار کرد و در مدت زمانی اندک به سئوالات خبرنگاران پاسخ داد. این مذاکرات از روز گذشته آغاز شده است.


امنیت دریایی و دموکراسی در بحرین ، از جمله محورهای غیر هسته‌ای مذاکرات

سعيد جليلي در ابتداي سخنان خود با تشكر از دولت و ملت عراق به خاطر ميزباني اين اجلاس گفت: بسيار خوشحال هستيم كه امروز كشور عراق بعد از سقوط ديكتاتوري صدام و خروج نيروهاي بيگانه در سايه‌ي وحدت و انسجام ملي كه دارد در روند سياسي دموكراتيك خود از جمله درخصوص تامين امنيت داخلي خود آن‌گونه موفق بوده كه اكنون عراق داراي جايگاه ارزشمند در منطقه و بين‌الملل است و بدون شك برگزاري اين‌گونه اجلاس‌ها در عراق بيانگر اهميت كشور عراق است و اين‌كه عراق مي‌تواند در صحنه‌هاي بين‌المللي ايفاگر نقش‌هاي مهمي باشد و ما عميقا براي دولت و ملت عراق آرزوي موفقيت‌هاي بيش‌تر داريم.

وي در ادامه به مذاكرات صورت گرفته بين ايران و گروه 1+5 از روز گذشته تا به امروز اشاره و تصريح كرد: اين گفت‌وگوها فشرده و طولاني بود و از ظهر ديروز شروع شد و تا اكنون ادامه داشته و در اكثر ساعات اين گفت‌وگوها برگزار شده است. همان‌طور كه گفتم اين گفت‌وگوها بسيار مفصل بود ولي ناتمام ماند. هر دو طرف در اين گفت‌وگوها داراي ديدگاه‌ها و پيشنهادات بودند.

جليلي با بيان اين‌كه در اين گفت‌وگوها شاهد فضاي خوبي بوديم و دو طرف گفت‌وگو مسائل خود را به صورت شفاف و صريح بيان كردند، افزود: نتيجه‌ي اين گفت‌وگوها اين بود كه دو طرف با ديدگاه‌هاي هم بهتر و بيش‌تر آشنا شدند.

دبير شوراي عالي امنيت ملي ايران با اشاره به ارايه‌ي بسته‌ي پيشنهادي از سوي ايران در سه سال پيش گفت: در آن بسته‌ي پيشنهادي موضوعاتي براي گفت‌وگو بيان شده بود و ما معتقديم كه ظرفيت گفت‌وگوها فرصتي است براي اين‌كه در مورد عرصه‌هاي مختلف كه مي‌تواند منجر به صلح و امنيت بيش‌تر شود با هم گفت‌وگو كنيم.

او ادامه داد: در گفت‌وگوهاي استانبول دو طرف بر دو محور موضوعات براي گفت‌وگو توافق كردند؛ يكي مباحث هسته‌يي و ديگري در مورد مباحث غيرهسته‌يي كه مورد علاقه‌ي دو طرف است و مي‌تواند موضوع گفت‌وگو قرار گيرد.

جليلي در ادامه تصريح كرد: ما در بسته‌ي پيشنهادي خود در سه سال پيش بيان كرده بوديم كه با استفاده از مفهوم مردم‌سالاري و احترام به حقوق ملت‌ها و آراي آن‌ها مي‌توان براي بسياري از موضوعات منطقه‌يي گفت‌وگو و پيشنهادي ارايه داد و يكي از اين پيشنهادات در مورد بحرين و احترام به حقوق مردم آن‌ها و اهميت دموكراسي در اين ارتباط و برخورداري همه‌ي مردم از حق راي بود. آن‌ها نيز در زمينه‌ي غيرهسته‌يي دو پيشنهاد را داشتند از جمله مقابله با دزدان دريايي و امنيت آب‌هاي دريايي و دوم مبارزه با مواد مخدر بود كه جمهوري اسلامي ايران در ارتباط با هر دو موضوع پيشنهادات خود را ارايه داد.

دبير شوراي عالي امنيت ملي ايران اظهار كرد: در مورد محور هسته‌يي نيز همان‌طور كه گفتم بحث‌هاي طولاني و جدي و اساسي بين دو طرف انجام شد و ما در موضوع همكاري براي برنامه‌ي هسته‌يي ايران پيشنهادات جدي داشتيم و آن‌چه كه اهميت دارد در اين گفت‌وگوها به‌خصوص در مورد مسائل هسته‌يي و همكاري‌هاي هسته‌يي با جمهوري اسلامي ايران و بايد مورد اهميت و توجه قرار بگيرد توجه به حقوق ملت‌ها از جمله حقوق ملت ايران است. ما معتقديم كه دستيابي به انرژي صلح‌آميز هسته‌يي حق تمام اعضاي ان‌پي‌تي است و شعار ما "انرژي صلح‌آميز هسته‌يي براي همه، سلاح هسته‌يي براي هيچ‌كس" است.

او با تاكيد بر اين‌كه جمهوري اسلامي ايران طبق ان‌پي‌تي به وظايف خود عمل مي‌كند و يك عضو فعال ان‌پي‌تي و مدعي براي خلع سلاح است، افزود: ما مي‌گوييم كه دستيابي به انرژي صلح‌آميز براي تمام اعضاي ان‌پي‌تي و استفاده از آن يك حق است و بايد به آن احترام گذاشت.

جليلي گفت: يكي از مباحث مهم در استفاده از انرژي صلح‌آميز هسته‌يي و دستيابي به اين انرژي، داشتن چرخه‌ي سوخت و غني‌سازي است و تاكيد داريم كه اين حق مسلم ماست و ما طبق ان‌پي‌تي حق داشتن انرژي صلح‌آميز و حق غني‌سازي اورانيوم را دارا هستيم و بر همين مبنا هرگونه همكاري و بحث در زمينه‌ي همكاري‌هاي هسته‌يي را قابل قبول مي‌دانيم.

دبير شوراي عالي امنيت ملي ايران، يكي ديگر از موضوعات مهم در اين زمينه را بحث جلب اعتماد مردم ايران عنوان و تصريح كرد: مسير گفت‌وگو براي همكاري‌ها وقتي مي‌تواند موفق و رو به جلو باشد كه مسيرهاي تخريبي به موازات آن نباشد و اين يك مقوله‌ي جدي براي ماست.
 
 

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





پيوندها